Pakkemængderne vokser
GLS Denmark oplever vækst i alle produktgrupper
- Skræddersyede forsendelsesløsninger, hvor varer bestilt online bliver leveret direkte til en af de nu 750 GLS Pakke Shops, og kunden kan hente sin pakke, hvor og når det passer bedst i tidsplanen, er meget efterspurgt, fortæller Karsten Klitmøller, General Manager GLS Denmark. Antallet af udbydere, som sender varer med ShopDelivery-Service steg i regnskabsåret 2011/12 med 70 % og er dermed større end i de foregående år.
Målrettede investeringer
Den samlede udvikling taget i betragtning er GLS Denmark, efter eget udsagn, på rette vej.
- Vi investerer målrettet i vores distributionsnet og i mere effektive processer og passende løsninger. Det sikrer høj kvalitet, både i vores ydelser og i distributionen til firmaer og privatkunder, siger Karsten Klitmøller. Afsenderne har stor fordel af forbindelsen til GLS nettet i hele Europa og af den nationale infrastruktur, som GLS løbende styrker, siger han.
I Danmark driver pakkedistributøren, udover en central og en regional hub, kun 6 depoter for at udnytte massefordelene. Til gengæld udbygges lokationerne betydeligt og forbereder sig dermed på stigende forsendelsesmængder. Sidste år fordoblede GLS for anden gang sorteringskapaciteten i depotet i Århus. Næste skridt er en investering på ca. 14 mio. DKK i en ny, ekstra bygning ved den regionale hub i København, som bliver taget i brug i 2013, og sikrer en kapacitetsforøgelse på 50 %.
Desuden indførte GLS Denmark sidste år et nyt, fælles it- og teknologisystem for stort set alle daglige arbejdsprocesser. Meget blev betydeligt forenklet og effektiviseret, og det er en afgørende forudsætning for korte leveringstider og pålidelig og transparent pakkedistribution. Og ændringerne fortsætter. I øjeblikket implementerer GLS et nyt it-system til disponering af line haul trafikken.