23948sdkhjf

Sådan vil Aalborg Havn bruge den nye havnelov

- Den nye lov skal bruges til at skabe tættere samarbejde med havnevirksomhederne, siger adm. direktør Claus Holstein, Aalborg Havn.
Hvis Danmark skal have verdens bedste havne, må vi også have verdens bedste havnelov. Sådan var målsætningen, da den foregående transportminister, Hans Chr. Schmidt, satte udvalgsarbejdet i gang med at få en ny havnelov.

Der var to hovedpunkter, som havnene gerne ville have forbedret:

Ÿ Et ønske om større råderum.

Ÿ Muligheden for at overskride de kommunale grænser.

- Vi har fået begge muligheder. Spørgsmål er så, hvad vi vil bruge det til, siger Claus Holstein, adm. direktør for Aalborg Havn.

- Det er godt, at vi har taget fat på den gamle debat mellem havne og havnevirksomhederne. Her har den nye havnelov styrket det private initiativ. Jo mere de private virksomheder vil, jo bedre – men i tilfælde, hvor de private ikke vil, så kan havnen bare gå i gang. Det er et fint princip, synes jeg.

- Med havneloven er det stadfæstet, at havnene ikke kan blokeres, hvis der ikke er private, der går i gang med en aktivitet, som vi gerne vil have i havnen.

- Vi bliver ofte kritiseret for at have gang i for mange ting, men vi er klar til at skille os af med aktiviteterne, hvis der er private, der vil overtage det. Der er ikke noget i Aalborg Havn, der ikke er til salg.

Joint ventures

Claus Holstein er overbevist om, at der vil komme mange muligheder for joint ventures mellem de private virksomheder og de kommunalt ejede havne.

- I hverdagen vil vi bruge den nye havnelov til at skabe tættere samarbejde med havevirksomhederne, siger han.

- Vi vil oprette en ønskeliste over ting, som vi gerne vil have i Aalborg Havn. Vi vil se, hvem der vil sætte noget af det i gang. Vi vil også selv sætte noget i gang, men kun det, som de private ikke selv starter, siger Claus Holstein.

- Man kan godt sige, at vi vil blive mere aggressive, men også mere venlige.

- Vi lægger op til et større samarbejde med de private. Private virksomheder kan starte en aktivitet op med havnen, og hvis det så viser sig, at der er en god forretning, kan man købe havnen ud på et senere tidspunkt.

- Lad os tage et eksempel med vores olietanke. Hvis der kommer en virksomhed, der vil købe tankene for at drive dem bedre og mere effektivt end os, kan de gøre det. Vi sælger gerne. De penge, vi får fra salget, må vi investere, som vi vil. Det kan godt være, at vi bygger flere tanke. Det gør vi, hvis vi tror på, at markedet stiger.

- Vores udgangspunkt er, at der skal være olie og benzin nok til Aalborg. Vi har en forsyningspligt. Vi skal dække behovet.

Enigt udvalg

Det, Claus Holstein især glæder sig over, er, at man havde et havnelovsudvalg, der var enigt.

- Alle var enige om loven. Havne, havnevirksomhederne, speditørerne – alle, der var med, har bakket op. Der var også fuld politisk opbakning. Alle partier stemte for, undtagen Enhedslisten.

- Det skyldes vel, at vi i erhvervet var enige. Politikerne kunne derefter ikke sige, at de havde noget, der var bedre, slutter Claus Holstein.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063