23948sdkhjf

DSB: Vi er klar til betalingsring

Hvis tusindvis af bilister vælger at skifte bilen ud med tog og bus, fordi der kommer en betalingsafgift i København, skal der nok blive plads i togene.
Det lover DSB, skriver Avisen.dk.

Ifølge et forslag fra Socialdemokraterne og SF skal det koste 25 kroner at køre ind i København. Til gengæld vil prisen blive sænket markant på den kollektive trafik. Det skal få flere over i bus, tog og metro.

DSB's planlægningsdirektør, Ove Dahl Kristensen, understreger, at DSB ikke har en holdning til en betalingsring.

?Men hvis jeg alene bliver spurgt til, om vi kan øge kapaciteten, så er svaret ja. Vi kan meget hurtigt øge vores kapacitet med 50 procent i myldretiden. Det er alene et spørgsmål om at gøre togene længere eller højere, altså at køre med dobbeltdækkere," siger Ove Dahl Kristensen til Avisen.dk.

Han tilføjer, at det i givet fald vil være en markant anderledes situation end i dag, hvor DSB skal lokke bilisterne over i den kollektive trafik.

?Her ligger vi i konkurrence med fleksibiliteten, som en bil giver. Derfor er vi nødt til at udbygge vores spor, så vi kan køre hyppigere og med flere direkte forbindelser. Det skal gøre os mere attraktive. Men hvis passagererne i højere grad kommer af sig selv, fordi det bliver dyrere at køre bil, er det ikke et spørgsmål om flere og hurtigere afgange, men om bedre plads på det enkelte tog. Og det kan vi altså godt klare, både i S-tog og i resten af togtrafikken," siger han. En af eksperterne på området, lektor Jeppe Rich fra Danmarks Tekniske Universitet, DTU, mener også, at det vil kunne lade sig gøre at tilpasse kapaciteten i den kollektive trafik til en betalingsring.

?Vi regnede på det for nogle år siden, og selv om nogle af forudsætningerne har ændret sig siden dengang, vil det kunne lade sig gøre. Men det kommer naturligvis an på, hvor ringen skal ligge, og hvordan ordningen i øvrigt bliver sammensat," siger han til Avisen.dk.

DTU-forskernes beregning viste i øvrigt, at en betalingsring samfundsøkonomisk vil give et lille plus, hvis den vel at mærke placeres rigtigt. Med i beregningen er, at færre dør på grund af luftforurening, at færre vil være plagede af støj, og at det vil give bedre sundhed, hvis flere cykler.

Redaktionel kontakt:

Rasmus Emborg

tlf.: 23244564

e-mail: emborg[AT]avisen.dk

**** DETTE STOF ER VIDEREFORMIDLET AF RITZAUS BUREAU PÅ VEGNE AF ANDRE ****

//Betingelser for aflevering til Ritzaus citattjeneste:

- Stof på Ritzaus citattjeneste er udsendt på ansvar af det citerede/afsendende medie.

- Stof til Ritzaus citattjeneste skal afleveres som færdigredigeret citathistorie (inkl. kildehenvisning) i en sådan form, at Ritzaus abonnenter frit og uredigeret kan anvende hele teksten med kildehenvisning.

Deeplink i Citattjenesten:

Afsendermedier kan henvise til den indtastede artikel eller artikelkompleks på eget site ved nederst i brødtekstfeltet at indtaste link/URL (f.eks.: Læs mere på http://www.XXmedie.dk/artikelXX )

Modtagermedier opfordres til at bringe linket ifm. publicering på digitale platforme.

//Betingelser for brug af materiale fra Ritzaus citattjeneste:

- Forkortelser kan foretages i overensstemmelse med god citatskik.

- Et citat må forkortes, men ikke tilføjes stramninger eller udtryk, som afsenderen ikke kan stå inde for.

- Det skal tydeligt fremgå, hvilket medie citatet kommer fra. Ansvaret herfor ligger hos mediet, der anvender materialet - også hvor afsender måtte have glemt at inkludere kildehenvisning ved aflevering.

- Ritzau må ikke krediteres for citatet eller angives som kilde.

- Materialet må ikke videreudnyttes kommercielt andet end i egne udgivelser.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078