23948sdkhjf

Billet med muligheder

I denne "krumme" forklarer Poul Rudolf, hvorfor vognmændene får dobbelt så meget for entrebilletten til Transport 2011 i Herning.
Der skulle gå fire år, før jyderne med deres medfødte økonomiske snusfornuft sagde god for at genoplive transportmessen i Herning. Beslutningen er vel et af de mere markante tegn på, at der igen anes en vis optimisme i transportbranchen.

Med messedirektør Georg Sørensen i spidsen har folkene bag messecentret altid været gode til at se muligheder. Især hvis der er udsigt til økonomiske fordele i form af flere messegæster. Derfor er den lange pause gået med at tilføre den traditionelle transportmesse et par nye spændende elementer.

Skandinaviens største og vigtigste fagmesse for transportsektoren, som den omtales i Herning, vil ikke alene sætte fokus på det nyeste inden for gummihjul og store lastbiler. Vognmændene og andre interesserede skal også have tilbud om at indtage lidt åndeligt føde. Både politisk og på det organisationsmæssige område.

Sammensat menu

Menuen sammensættes af væsentlige ingredienser fra den transportpolitik, der fastlægger vilkårene for at være vognmand i dagens Danmark. Blandt kokkene er så vidt vides transportministeren og skatteministeren, der stiller sig til rådighed med aktuel politisk information, og som vist nok er indstillet på at tage imod gode råd. Om der her i valgåret smides en lille godbid ud til vognmændene er måske heller ikke helt utænkeligt.

Der er også rig mulighed for at komme i direkte dialog med andre transportpolitiske kendisser og måske komme af med nogle af de indeklemte frustrationer, som vognmændene har over mange af politikernes beslutninger. Det bliver næppe muligt at opnå den helt store enighed, men det politisk ambitionsniveau er sat så højt, at udsigten til en mere spændende og udfordrende transportmesse bestemt er til stede.

Lægger op til debat

Rutinerede organisationsfolk med Erik Østergaard, DTL, og Mogens Therkelsen, ITD, i spidsen, er naturligvis også på banen, når der stilles op til debat med – nogle vil sige mod politikerne. I den positive del af bagagen har de to "ræve" en relativ stor politisk bevågenhed. Bl.a. fordi transport med DTL-direktørens ord betyder meget for, at Danmark bindes sammen.

Han kunne også anvende teksten fra den gammel Faxe-reklame: Vi er leverandør til det danske folk. Men måske skal han vente til efter Hernings-Messen, hvor det kun er muligt at læske sig med den lyse udgave af den velsmagende drik, der er tilsat humle.

Efter den helt sikre førsteprioritet – nærkon-takten med det nyeste udstyr - har vognmændene forhåbentligt overskud til at bruge tid på en orientering om organisationernes indflydelse på udformningen af de regler, som har betydning for brugen af det nye materiale.

På messen kan vognmændene slå to fluer med et smæk. For de samme penge præsenteres de for den nyeste teknologi, de kan få en fornuftig snak med politikerne og ikke mindst – de kan få et direkte indblik i, hvordan deres organisationer arbejder for dem.

På transportmessen får vognmændene dobbelt så meget for entrebilletten. Hvis de altså udnytter de mange muligheder.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078