DTL: Lad os så få den havnetunnel!
DTLs adm. direktør Erik Østergaard ser gerne en havnetunnel i København finansieret af pensionskasserne.
Tanken om at private og staten kan finansiere en havnetunnel sammen i et såkaldt Offentligt Privat Partnerskab (OPP) er en måde at få løst de trængselsmæssige problemer i København på, mener Erik Østergaard.
- En havnetunnel fra Nordhavn og til Sjællandsbroen - hvad enten det skal ske gennem Københavns havn eller via Amager - vil binde hele ringvejssystemet sammen og fjerne en stor del af den transittrafik, der i dag kører gennem København.
- Jeg har noteret mig, at der både fra overborgmesteren og en række ledende politiske ordførere er fælles fodslag om at få gjort noget ved netop denne infrastrukturløsning. Den ligger i god tråd med det, som infrastrukturkommissionen konkluderede i sin tid.
- Bygger man en Østlig Ringvej om København i form af en havnetunnel vil den løse hovedparten af Københavns trængselsproblemer. Så er der hverken behov for betalingsringe eller betalingsmotorveje omkring København, siger Erik Østergaard.