23948sdkhjf

Chauffører hjælper i jagten på lastbiltyve

På få år er antallet af stjålne lastbiler og lastbiltrailere i Danmark firedoblet. Derfor samarbejder forsikringsselskaber og vognmænd om at intensivere jagten på de organiserede tyvebander. Forsikringsselskaberne udlodder en klækkelig dusør til chauffører, der spotter en stjålet lastbil.
Østeuropæiske bander hærger i stigende grad i Danmark, når det handler om organiseret tyveri af store og kostbare lastbiler.

Siden 2006 er antallet af tyverier firedoblet, og især de sidste to år har tyveriet taget fart. Derfor bliver jagten på tyvene nu intensiveret via forsikringsselskabernes, politiets og transportbranchens fælles efterlysningssysstem LAGOS.

- Det er en voldsom stigning, vi har set, og det skyldes primært, at østeuropæiske bander for alvor er begyndt at slå sig løs i Danmark for at tjene penge på videresalg af bilerne eller separate dele og udstyr. Det foregår meget organiseret, og derfor samarbejder forsikringsbranchen, vognmændene og politiet om jagten på biltyvene, forklarer konsulent Helle B. Pedersen fra Forsikring & Pension.

SMS-varsling og dusør intensiverer jagten

Et af midlerne i jagten på tyvene er kontante belønninger til årvågne chauffører, der spotter en stjålet lastbil, lastbiltrailer eller trækker. Når et forsikringsselskab efterlyser en bil hos Forsikring & Pension, går der via International Transport Danmark (ITD) en mail ud til vognmændene og en SMS til de tilmeldte chauffører. Forsikringsselskaberne udlodder en dusør til de chauffører, der anmelder en efterlyst lastbil eller trailer.

Sidste år satte forsikringsselskaberne dusørrammen op til 25.000 kr. i håb om, at det vil få endnu flere chauffører til at holde udkig efter stjålne lastbiler.

Kommer ud til alle

- SMS-systemet gør, at oplysninger om et tyveri kan komme helt ud til de enkelte chauffører, der så kan holde udkig efter køretøjerne ude på vejen. Det er et vigtigt redskab, for det gælder om at handle lynhurtigt. Jo hurtigere beskeden om tyveri kommer ud og jo flere chauffører, der er til-meldt, desto større er chancen for at finde køretøjet, siger sektionsleder Ulla Thietje fra ITD.

Indsatsen virker, og allerede i årets første to måneder har to årvågne chauffører gjort sig fortjent til dusør. I gennemsnit bliver halvdelen af de stjålne lastbiler fundet og bragt hjem til Danmark igen.

Antal efterlyste lastbiler, trailere og trækkere:

2006: 43

2007: 72

2008: 80

2009: 107

2010: 175

I januar og februar 2011 har der allerede været 26 efterlysninger.

Kilde: ITD.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079