23948sdkhjf

Med 60 ton kul på laddet

Kul er en af Australiens helt store eksportartikler. De store miner i det nordlige Queensland blev hårdt ramt af oversvømmelser i januar; men der findes også miner i det sydligere og vestlige Australien. Transportmagasinets Per Fischer besøgte to miner i New South Wales. Her bliver kullet transporteret i store "road trains" med 90 ton totalvægt.
Australiens økonomi er stærkt afhængig af nationens enorme mængder af naturressourcer. Der foregår en konstant udvikling af minedrift fra både åbne og underjordiske miner. Udover jernmalm og metaller af alle slags figurerer kul højt på hitlisten over naturprodukter, der til stadighed oplever stigende efterspørgsel på hjemmemarkedet og eksportmarkederne.

En stor del af Australiens kulminer er placeret i den nordøstlige del af kontinentet i staten Queensland. De blev hårdt ramt af kraftige oversvømmelser ved årsskiftet 2010-2011. Her er minedriften først nu er ved at blive reetableret, men naturkatastrofen har efterladt dybe spor i Australiens økonomi.

Da kulreserverne næsten er utømmelige, står mange nationale og internationale virksomheder nærmest i kø for at få hver sin bid af den økonomiske kage.

Centennial Coal Company er en af de mere toneangivende kulproducenter. Virksomheden har investeret i indtil flere kulminer. Blandet andet i delstaterne West Australia og New South Wales.

I lighed med de fleste konkurrenter har Centennial Coal Company overladt driften af sine kulminer til entreprenørselskaber. Med driften skal forstås alt lige fra det at hente kullet op fra minerne og sørge for at det kommer frem til kunderne.

I den henseende har Centennial Coal Company overladt samtlige aktiviteter til entreprenørselskabet Giacci, som er en af Australiens mest anerkendte operatører indenfor områderne kul- og jernmalmminer.

Netop den kombination af ejerskab og operatørdrift har undertegnede haft lejlighed til at opleve i New South Wales, hvor Centennial Coal Company ejer to underjordiske kulminer ved byen Toronto. Nærmere betegnet i det naturskønne område Hunter Valley, 28 kilometer sydvest for havnebyen Newcastle - cirka 100 km. nord for Sydney.

42.000 ton

Skønt de to miner, som er placeret med en indbyrdes afstand på seks kilometer, ikke hører til Australiens største, bliver der her på døgnbasis bragt ikke mindre end 42.000 ton kul op i dagens lys.

Den samlede produktion er fordelt med 17.000 ton fra den ældste mine og 25.000 ton fra en kun to år gammel mine, der repræsenterede en investering på 60 millioner australske dollar. Det svarer til cirka 324,6 millioner danske kroner.

For den nette sum fik Centennial Coal Company et topmoderne produktionsanlæg med blandet andet to kæmpestore opbevaringssiloer, en kæmpestor lagerplads, en brovægt som kan veje vogntog op til 100 ton vægt og en 4-sporet vejstrækning på seks kilometer, som støder direkte op til det lukkede områdes eksisterende vejnet, der ejes af en nærliggende kraftstation, som leverer elektricitet til en stor del af lokale områdes industri og indbyggere.

Ti road trains

Transport mellem de to miner og derfra til det lokale kraftværk og en nærliggende jernbane klarer entreprenørselskabet Giacci med 10 "double roadtrains". Alle 10 er topmoderne Volvo FH 500-trækkere 6x4 med I Shift forbundet med to aluminium tipsættevogn. Med sine i alt ni aksler medvirker sættevognene til en samlet vogntogsvægt på 90 ton og en nyttelast på 60 ton.

- For nærværende kører vores road trains i 10 timers 2-holdsskift. Da hvert køretøj tilbagelægger ca. 1.000 kilometer, og den længste strækning på vejnettet - der ikke er offentlig tilgængelig – er 16 kilometer er der tale om stor triviel belastning for chaufførerne, fastslår Chris Somner, som er daglig leder for Giaccis aktiviteter.

Stramme regler

Selvom lastbiltrafikken udelukkende foregår på et område, som er spærret af for almen færdsel, kan chaufførerne ikke køre som de selv syntes er i orden. Tværtimod er alle køretøjer og chauffører, med tilladelse til at færdes indenfor det lukkede områdets fysiske rammer underlagt strenge færdselsregler der ikke lader noget stå tilbage for hvad, der gælder for offentlige trafikområder. Eksempelvis bliver der slået særligt hårdt ned overfor chauffører, der ignorerer fuldt stop-skilte eller kører med overlæs.

- Hvis vores chauffører ikke respektere færdselsreglerne, bliver de i første omgang idømt bødestraf. Ved gentagne tilfælde bliver de simpelthen bortvist fra arbejdspladsen.

- Når det drejer sig om almene sikkerhedsregler, gælder de samme regler og straffe for alle medarbejdere, bedyrer Chris Somner.

Stenhård konkurrence

De pågældende miners produkter er ikke begrænset til almindelig kul. Varen findes i forskellige kvaliteter og sågar i en kvalitet, som er vasket ren for kulstøv.

Kul fra den nyeste mine er af en kvalitet, som primært går til eksport. Det vil sige, at den mængde kul bliver transporteret med road trains fra den nyeste mine til den ældste mine. Her blev der mange år tilbage etableret en jernbanelinje til den store kulhavn i Newcastle.

- Dagsprisen for kul til eksport ligger på omkring 250 AUD pr. ton (cirka 1.877 danske kroner).

- Vi er på årsbasis kontraktlig forpligtiget til at levere en nærmere bestemt mængde kul til det lokale og nærliggende kraftværk til en pris der svarer til noget nær en fjerdedel. Derfor kan enhver forstå, hvem Centennial Coal Company helst vil handle med slutter Chris Domner.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078