23948sdkhjf

Lavere vægt for varebiler

Poul Andersen (S) foreslår at varebilers vægtgrænse sættes til 2,5 ton mod i dag 3,5 ton.
Varebilschauffører og -vognmænd bør omfattes af samme regler som lastbiler, mener Poul Andersen (S), som sidder i Vejtransportrådet og dermed har stort indblik i håndteringen af tilladelser og overtrædelser af kørehviletider.

Han bruger lovforslaget om ændringer i vognmandslovgivningen til at diskutere, om vægtgrænsen på 3,5 ton skal nedsættes til 2,5 t.

- Vi har jo set, at man tager arbejdskraft herop, installerer dem i containere, og så ligger de og drøner rundt i døgnets 24 timer og hverken får vådt eller tørt for det. Det er ikke tilfredsstillende. Når tyskerne har kunnet bringe det ned på 2,8 ton, er der nok et eller andet der, erklærede Poul Andersen fra Folketingets talerstol ved førstebehandlingen.

Transportminister Hans Chr. Schmidts (V) første reaktion var imødekommende i folketingssalen ved førstebehandlingen: - Vægtgrænsen vil vi også komme ind på. Man kan godt sige, at man må læne sig lidt op erfaringer fra andre steder.

Trafikordfører Kim G. Christiansen (DF) interesserer sig for gennemførelsen af EU-reglerne for vejtransport i de øvrige lande. Han vil vide, hvordan Danmark kan holde øje med, at danske vognmænd ikke udsættes for ulige konkurrencevilkår på denne konto.

Trafikudvalget afslutter udvalgsbehandlingen den 12. april.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078