Klar til dialog om ny godskørselslov
Trafikstyrelsen sætter nu gang i arbejdet om ny godskørselslov til efteråret. Første møde finder sted inden sommerferien. Vognmandsorganisationerne er klar.
Mødet finder sted umiddelbart før sommerferien den 29. juni 2011. På dagsordenen er der adskillige af de punkter, som vognmandsorganisationerne på forhånd har ønsket drøftet. Det gælder blandt andet:
kontrol med overenskomster på transportområdet,
ændret domstolsprøvelse ved tilbagekaldelse af tilladelser,
reformering af vejtransportrådet,
registrerede traktorer og tilladelseskrav,
varebiler og tilladelseskrav.
Hos DTL ser man frem til en seriøs drøftelse på alle områder. Foreningen forventer, at der er rimelig fodslag hos erhvervet om, hvordan disse emner skal omsættes til lovgivning.
EUs arbejdsdirektiv
Et af emnerne på dagsordenen vil imidlertid også være indførelse af et lovgrundlag for at gennemføre arbejdstidsdirektivets bestemmelser vedrørende selvkørende vognmænd. Her forventer DTL-direktør Erik Østergaard forskellige opfattelser hos arbejdsmarkedets parter, men han har også et håb om, at den siddende borgerlige regering behandler denne sag med tilpas pragmatisme.
- Hele denne sag har været et cirkus fra start til slut, siger han.
- EU har dikteret, at landene skal indføre noget, som i værste fald ikke kan kontrolleres. I bedste fald er det helt overflødigt. I Danmark har vi allerede instrumenter til at fange de såkaldt falske selvstændige, som man er så bange for i EU.
Danske særkrav
Et andet kontroversielt punkt er en drøftelse af de danske særkrav til egenkapital og kursus for at blive vognmand.
- Som bekendt lykkedes det at få taget ideerne om lavere krav til egenkapital og afskaffelse af kursuskrav af tapetet, da godskørselsloven her i foråret blev lavet om for at blive tilpasset ændrede EU-regler, siger Erik Østergaard.
- Nu ønsker myndighederne på ny at tage emnet op. Vi er selvfølgelig altid klar til at udveksle synspunkter; men vores udgangspunkt er stadig det samme. I disse tider har vi ikke brug for, at det bliver lettere at slippe ind i branchen. Det viser det omsiggribende konkursrytteri med al tydelighed, slutter DTL-direktøren.