23948sdkhjf

Mere fokus på Nordvestsjælland

Der skal ofres flere penge på trafikale investeringer i Kalundborg-området. Det var den samstemmende konklusion fra en række folketingskandidater lige inden valget.
-Hver gang vi bruger 100 kroner på trafikken på landsplan, bruger vi 5 kroner til Sjælland og Øerne. Det er fuldstændig tåbeligt at bruge penge på en motorvej mellem Herning og Holstebro, når der kommer meget mere trafik og meget tungere trafik mellem Kalundborg og Holbæk, sagde Rasmus Horn Langhoff, folketingskandidat for Socialdemokratiet, på et møde arrangeret af Danske Havne og Kalundborg Havn. Et møde, der handlede om investeringer i infrastruktur – eller rettere sagt manglen på samme – i Nordvestsjælland.

-Vi bliver gang på gang overset inde på Christiansborg, når der skal laves trafikale investeringer. Men der er brug for, at vi binder Sjælland bedre sammen rent trafikalt, tilføjede han.

En af de trafikinvesteringer, der er allermest brug for i Kalundborg-området, er ifølge Rasmus Horn Langhoff udbygningen af Skovvejen mellem Holbæk og Kalundborg til motorvej. Det kunne han faktisk blive enig med langt de fleste kandidater om, så skal man tro stemningen på mødet, står Kalundborg til at få del i pengene næste gang, Folketinget beslutter investeringer i infrastruktur.

Havnepakke 3

Danske Havne har fremlagt et forslag til en Havnepakke 3, som blandt andet indeholder tre megaprojekter. Et af dem er udbygning af Skovvejen til motorvej. Blandt andet Flemming Damgaard Larsen fra Venstre lovede at arbejde for vedtagelsen af det forslag.

-Et af megaprojekterne er at få udbygget motorvejen hele vejen til Kalundborg. Det vil løfte hele regionen. Kalundborg er faktisk Sjællands dybvandshavn, og efterhånden som skibene bliver større og større, bliver Kalundborg et knudepunkt, hvis Kalundborg ikke allerede er det, når der skal bringes varer ind til København, sagde han.

Også en anden kandidat fra Venstre, Jacob Jensen, betonede Kalundborg Havns betydning.

-På spørgsmålet om der skal være mange eller få havne i Danmark, kan jeg i hvert fald sige én ting, vi skal i hvert fald satse på Kalundborg Havn, for her har vi vanddybden og faciliteterne, sagde han.

Opbakning

Der var hele vejen rundt opbakning til investeringer i havneinfrastruktur og ikke mindst infrastruktur til og fra havnene.

Rune Kristensen fra de Konservative var for eksempel ikke i tvivl.

-Danmark er en gammel søfartsnation, og danske redere står for 10 procent af godstransporten i verden. Efter vores mening er havnene også en del af det.

Der blev han suppleret af Astrid Krag fra SF.

-Vi skal også være villige til at investere i baglandsinfrastrukturen, der mangler nok noget der. Jeg så gerne meget mere søtransport.

Enighed

På trods af forskellige partifarver bakkede stort set alle kandidater op om en fast Kattegatforbindelse, helst med plads til både biler og jernbane.

-Jeg går ind for en Kattegatforbindelse på et solidt grundlag, og vi skal have lavet en analyse hurtigst muligt, sagde således Jacob Jensen, og her kunne de fleste kandidater på mødet bakke ham op.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078