23948sdkhjf

Gør tyveri besværligt!

Budskab fra konference om kriminalitet: Transporterhvervet skal også tage ansvar selv
Beskeden var klar fra både politi, forsikringsverdenen og organisationerne, da Sikkerhedsbranchen havde indkaldt til konference i Købehavn i sidste uge. Det er i høj grad også virksomhederne selv, der kan forhindre, at kriminaliteten mod godstransporten ikke stiger yderligere.

Ofte er det ganske simple forholdsregler, der kan gøre det mere besværligt for tyvene, såsom at sikre sig, hvem man ansætter og procedurer for opbevaring af gods, nøgler og parkering af køretøjer.

Anvendelse af king-pin låsebolte, startspærrer og undladelse af at placere højværdigods i gardintrailere var også anbefalinger til virksomhederne.

Intet nyt under solen

DTLs chefjurist John Roy Vesterholm var blandt indlægsholderne, og set fra hans stol er der ikke meget nyt under solen hos aktørerne, når talen falder på at gøre noget for at forhindre kriminalitet mod godstransporten.

- Der har gennem årene været et stort antal konferencer og seminarer om sikkerhedsspørgsmål i transporterhvervet, men man må konstatere, at der hverken hos virksomhederne eller myndighederne er det fornødne fokus, der kan forhindre problemet i at vokse, siger han.

- Hovedproblemet er, at der mangler kapacitet og P-pladser på vores rastepladser. Mange chauffører er derfor henvist til at holde deres hvil på steder, som ikke er egnet, og hvor risikoen for kriminalitet er større.

- I dag er der chauffører, som holder i dagevis på rastepladserne. DTL har tidligere foreslået, at der indføres en tidsbegrænsning for parkering på landets rastepladser på 25 timer, så rastepladserne kan anvendes til det de er beregnet – korte hvil af hensyn til trafiksikkerheden, siger John Roy Vesterholm.

Chefjuristen noterer sig også, at antallet af stjålne lastbiler og trailere er for nedadgående inden for de seneste par år, men tvivler på at denne tendens skyldes, at de kriminelle har forladt denne business.

Tværtimod kunne både repræsentanten fra det svenske politi, kriminalinspektør Per-Arne Nilsson og konsulent i Forsikring og Pension Tommy H. Hansen i deres indlæg på konferencen bekræfte, at der fortsat stjæles alt, hvad der kan stjæles. John Roy Vesterholm mener, at den korte nedgang kan skyldes, at antallet af lastbiltransporter under krisen har været mindre end normalt.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063