Føler hun kan redde København
Hvis ikke Socialdemokraterne stædigt fastholder retten til posten som transportminister, vil Pia Olsen Dyhr være et oplagt bud, mener Poul Rudolf.
Den kritiske omtale er bestemt ikke blevet mindre efter valget. Pressionsgrupperne fører sig frem. For medierne og de borgerlige partier er det sød musik, når både S-borgmestre i omegnskommunerne, lokale fodboldklubber og økonomisk pressede skoledistrikter kritiserer betalingsringen, selv om formålet med kritikken er at opnå ændringer til egen fordel.
Også vognmændene har været på mediebanen med nogle små pip uden den helt store presseomtale. Måske var de kommet mere på banen, hvis de havde markedsført ideen om at anvende en del af pengene fra betalingsringen til at få gang i havnetunnellen
Socialdemokraterne på Christiansborg holder sig påfaldende forholdsvis tavse i debatten om at give prestigeprojektet krop og sjæl. De overlader det til overborgmester Frank Jensen, som uden at være alt for præcis forsøger at tegne en lidt større betalingsring. Det mindsker dog næppe for alvor de lokale problemer. Uanset hvor mange cirkler, der tegnes uden om København, vil nogle grupper altid føle sig økonomisk klemte.
SF med Pia Olsen Dyhr som aktiv bannerfører er politisk anderledes fast i kødet. Hun vil af med de massive kødannelser og den store københavnske luftforurening. Hun lægger ikke skjul på, at betalingsringen er et meget effektivt redskab. Allerede nu er hun indstillet på at anvende det forventede milliardoverskud, selv om det vist nok først kan udbetales et pænt stykke ud i fremtiden.
Hendes bastante udmelding er, at bus- og togkort bliver 40 procent billigere inden jul.
Den store tilhænger af den kollektive trafik tror tilsyneladende meget på egne evner. Direkte citat fra hendes hjemmeside: "Jeg har skaffet en milliard kroner til danske cykelstier, og 1,3 milliard til blandt andet bedre busbaner."
Ganske godt gået af et enkelt folketingsmedlem.
Ingen skræmmer
Nu skal man ikke tage fejl af trafikordføreren, som i 2005 stillede op til formandsvalget i SF og tabte til Villy Søvndal. Hun fik ingen politiske skræmmer, selv om hun forsøgte at trække partiet i en mere højredrejet retning. Hun er kaldt folkesocialist uden at være rigtigt socialist. Dertil er hun for pragmatisk.
Hvis Socialdemokraterne ikke stædigt fastholder retten til posten som transportminister, vil Pia Olsen Dyhr være et oplagt bud. Hun ved noget om transportpolitik. Hun har vist sig som en politiker med kant og holdninger. Selv om hun forsøger at tage miljøhensyn i alle beslutninger, er hun ikke rabiat.
Hun lytter og søger løsninger, men det er i hendes optik ikke altid det samme som at ændre på tingene. Det blev tydeligt sagt i TV-Lorry under et af de mangfoldige indslag om betalingsringen.
Som en anden Jeanne d`Arc har Pia Olsen Dyhr åbenbart hørt stemmer, der påbyder hende af frelse København fra luftforurening og kødannelser. Forhåbentligt lider hun ikke samme grumme skæbne som sin berømte franske kampfælle, der også var så fast i troen.