23948sdkhjf

Atlets nye Tergo-generation

Den svenske truckproducent vil fremstille verdens mest ergonomiske reach-truck.
Af Jesper B. Nielsen

På et pressemøde i Marstrand, Sverige, den 28. maj 2011 præsenterede den svenske truck-producent Atlet sin nye generation af Tergo reach-trucks. Disse trucks er designet til at være markedets mest ergonomiske med fokus på at minimere førertræthed og stress.

- Med et marked, der stiller krav om lang driftstid og med førere, der ofte tilbringer hele dagen i gaffeltrucken er et ergonomisk overlegent førermiljø vejen frem", siger Atlets produktudviklingschef Dan Ulmestrand.

For at øge produktiviteten er førermiljøet i de nye Atlet Tergo reach-trucks designet efter føreren. Det er et ergonomisk koncept, som omfatter et bredt udvalg af personlige indstillinger og nyskabelser, som giver mulighed for et belastningsfrit, variabelt og indbydende arbejdsmiljø. Under produktudviklingen har der også været et stort engagement fra brugerne.

- Vores mål var at fremstille verdens mest personlige truck. Ved at inddrage brugerne helt fra begyndelsen af projektet og hele tiden at bede om deres input, har førerne haft en stor indflydelse på det endelige resultat, siger Dan Ulmestrand.

Ergonomi har været et varemærke for Atlet siden begyndelsen af 1990’erne. Chalmers Tekniske Højskole i Göteborg har gennemført en sammenlignende ergonomisk undersøgelse.

- Undersøgelsen sammenlignede den nye Atlet Tergo med reach-trucks fra tre andre mærker og viste, at Tergo tilbød flere ergonomiske arbejdsstillinger end de øvrige reach-trucks, siger Dan Ulmestrand.

- Vi er selvfølgelig særdeles glade for, at vores hårde arbejde giver resultater.

Forlænget truck-serie

I Europa indtager reach-trucks hovedrollen ved de fleste interne materialehåndteringsopgaver - ikke mindst inden for fødevaredistribution. Den nye Tergo-serie er forlænget i begge ender, så den lever op til en lang række brugeres behov.

- I Europa lever vi op til den intensive fødevaredistributions krav om at stable højere, tungere og hurtigere, samt til de nye og hastigt voksende virksomheder i Østeuropa, som kræver en mere basal reach-truck, hvor der stadig er fokus på føreren og produktiviteten, siger underdirektør for salgs- og marketing hos Atlet, Bengt Kristiansson.

Ved at forlænge serien og tilbyde brugerne ekstra værdi, forventer Atlet at kunne øge markedsandelen med over 30 procent.

- Vores mål er at indtag en stærkere position på markedet for lagertrucks. Lanceringen af den nye Tergo reach-truck sikrer vores position som en af de førende leverandører af højtydende kvalitetstrucks.

Personcentreret

Atlet Tergo reach-trucks er udstyret med en række samvirkende teknologier, som er med til at give føreren en afslappet stilling og gør det muligt for føreren at fungere optimalt, selv under lange skift,

• Multi-justerbart instrumentbord, gulv, sæde og armlæn for en ubesværet kropsstilling

• Atlets unikke minirat for mindre belastning af nakke og skuldre

• Patentanmeldt ryglænsdesign, som er både højt og smalt for bedre kropsbevægelsesmønstre.

• Justerbar lændestøtte for at bevare rygradens naturlige S-kurve

• Vipbart ryglæn for forbedret ergonomi og kontrol ved løfteopgaver i stor højde

• Håndfri køreretningskontrol for mere intuitiv manøvredygtighed

• Atlets nye multifunktionskontrol Ergo Logic II tillader løftning, sænkning og vipning med et greb ved hjælp af samme kontrol

• Fuld karosserivibration reduceres med 25% sammenlignet med eksisterende model

• Et nyt mastedæmpersystem og ekstrem støjsvag gearkasse og hydraulik gør den nye Tergo® markedsførende når vi taler lavt støjniveau. Alt efter modellen (VDI) er støjniveauet ved førerens øre så lavt som 58-61 dB.

Forbedret produktivitet

Ikke nok med det. Der er endnu flere detaljer, som er med til at forbedre produktiviteten:

• ProVision mastedesign med integreret hydraulik for bedre udsyn

• Valgfri tophastighed på14.5 km/t gør Tergo til en af verdens hurtigste reach-trucks.

• Forlængede serviceintervaller og optimeret modularitet for mindskede samlede levetidsomkostninger, TCO,

• Mindsket energiforbrug.

• Forbedret drift, løftning og stabilitet for øget produktivitet og produktion.

• Nye tekniske løsninger: Level Assistance System – LAS (niveauassistancesystem) for hurtigere og mere sikker lasthåndtering i højder

• Aktiv spinreduktion - ASR for opretholdelse af sikkerheden også på gulve med lav friktion.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109