23948sdkhjf

VW Crafter med ny motor

Volkswagen har fornyet sin fem år gamle varebil, Crafter. Den væsentligste nyhed er en ny motor, som også kommer i VW Transporter.
Volkswagen har varslet en mangfoldig modernisering og en del udskiftninger af person- og varebil produktkollektion. På varebil området har den tyske bilproducent for nylig præsenteret opdaterede modeller af blandt andet Crafter og Transporter

For begge modelseriers vedkommende er de største fornyelser rettet mod en ny fælles 2 liters Euro-5 motor, som er tilgængelig i fire kraftversioner. Med andre ord er VWs 5-cylindrede 2,5 liters motor begravet for evigt.

Udover motorprogrammet er nyhederne omkring Crafter begrænset til mindre facelift af fronten og førerkabinens interiør. Det vil sige, at der ikke er foretaget nævneværdige ændringer på de bestående modellers chassis- og karosseri proportioner.

Karosserisamarbejdet mellem Mercedes-Benz og VW, som blev indledet i 1996, er heller ikke ændret. Derfor bliver både Sprinter og Crafter fremstillet af Mercedes-Benz.

Hvad som derimod har ændret sig, er, at Crafter, ifølge oplysninger fra VW talsmænd, bliver en kærkommen økonomisk gave til fremtidens kunder.

På et nyligt afholdt pressemøde i Sydsverige skortede de nævnte talsmænd ikke på at fremhæve værdier som 10 procent højere nyttelast, op til 25 procent lavere brændstofforbrug og omkring 25 procent højere drejningsmoment fra det nye motorprogram. Alt sammen noget som VW kommer til at føre bevis for i forhold til bestående Crafter modeller

Søs Illum, der er pressechef for VW Danmark, meddelte ved samme pressemøde, at de nye modeller bliver en smule billigere end de bestående. Derfor forventes det, at Crafter fremover vil blive en større succes end hidtil.

Første opdatering

Fra Volkswagens side betegnes Crafter som en tredje generation af LT, der blev lanceret første gang i 1975, og en naturlig udbygning af den eksisterende Transporter-kollektion. Eftersom Crafter er delt op i segmenterne 3,5 ton og 5 ton, stemmer betegnelserne stort set overens med virkeligheden.

Som kassevogn er Crafter tilgængelig i tre akselafstande med varerumsvolumen fra 7,5 til 15,6 kubikmeter. Desuden er der 18 valgmuligheder, når sammensætning af vægte, længder og taghøjder tælles sammen.

Med øvrige varianter som dobbeltkabine, ladvogn, chassis og minibus kan Crafter faktisk leveres i mere end 400 forskellige versioner.

En ny motor

Grundstammen i Crafters motorprogram er baseret på en ny 4-cylindret, 2.0 liters common-rail diesel motor med partikelfilter. Hvad angår ydelser, kan basismotoren leveres med henholdsvis 108, 140 og 160 hk.

Mere væsentligt er, at motorerne trækker overbevisende fra bunden. 90 procent af de maksimale drejningsmomenter er til disposition ved 1750 – 3500 omdr./min.

Samtlige Crafter modeller leveres med 6-trins manuel gearkasse som standard. Som alternativ og ekstraudstyr kan bilerne leveres med samme 6-trins gearkasse monteret med det automatiske elektronisk styrede skiftesystem Shiftmatic.

Prøvekørsler med Crafter i Sydsverige har efterladt positive indtryk og bekræftede de førstehåndsindtryk, som huskes fra den første pressepræsentation af Crafter tilbage i 2006.

På det sydsvenske vejnet lagde primært to Crafter modeller ryg til mine prøvekørsler. De to var:

* En lav karosserimodel 12,3 kubikmeter varerum, 100 hk/300Nm motor kombineret med 6-trins manuel gearkasse.

* Volumen-modellen med højt tag og 15,6 kubikmeter varerum, 160hk/400Nm motor og 6-trins manuel gearkasse.

Begge biler opførte sig, som forventet, ganske udmærket - dog med visse væsentlige forskelle. Mens "ofret" med mest motorkraft og det største varerum viste overlegen fremdrift og var lidt vindfølsom, efterlod "modstanderen" indtryk af en mere afbalanceret varebil til chaufføren, der nyder sit arbejde uden at blive påvirket af stress.

Gode arbejdsredskaber

I begge tilfælde vurderer jeg begge biler som pragtfulde transportværktøjer med et højt komfortniveau.

Udsynet gennem de store ruder og orienteringen i de perfekt placerede sidespejle, kan sammen med bremserne og styretøjet også tåle betegnelsen mageløs.

Derimod dækker ordet mageløs ikke fuldstændig over bilernes generelle køreegenskaber, eftersom begge prøvekørsler blev foretaget med tomme varerum. Derfor kommer prøvekørslerne ikke rigtig til deres ret.

Selvom den opdaterede Crafter minder om den model bestående på nogle punkter, vil alle opdage stor forskel mellem nyt og gammelt, når de åbner døren og sætter sig til bag det justerbare rat og i den komfortable førerstol.

Overalt findes åbne og lukkede aflæggerpladser samt flaske- og kopholdere. Instrumentpanelet ligefrem stråler af elegance med letlæselige instrumenter, kontrol- og advarselswamper, informationsdisplay, en optimalt hensigtsmæssigt placeret gearstang og en diverse betjeningsstilke.

Den to nye Crafter-modeller vil kunne leveres på det danske marked her fra september 2011.

Tekniske Specifikationer

Model: VW Crafter 35



Motor:
4-cylindret common rail motor med biturbo.

Slagvolumen: 2 liter.

Effekt: 160 hk ved 3.600 omdr./minut.

Moment: 400 Nm ved 1.800 omdr/min.

Brændstofforbrug: 7,7 km/l. ved blandet kørsel.

CO2-udslip: 203 gr/km.

Transmission: 6-trins manuel gearkasse.

Akselafstand: 4325 mm.

Bremser: Skivebremser for. Tromlebremser bag.

Totalvægt: 3500 kg.

Egenvægt: 1912–2330 kg (afhængig af udstyr)

Nyttelast: 1588–1170 kg.

Fem år på bagen

Volkswagen Crafter blev introduceret i 2006. Med totalvægt fra 3-5 ton er det Volkswagens største varebil. Crafter har officielt erstattet den 31 år gamle Volkswagen LT.

Crafters europæiske konkurrenter er Opel Movano, Ford Transit, Fiat Ducato og Iveco Daily.

Mercedes som partner

Crafter bygges på Mercedes-Benz’ fabrikker i Ludwigsfelde og Düsseldorf. Det er de samme fabrikker, som også bygger Mercedes-Benz Sprinter.

Designet er fransk

Det er den franske bildesigner Laurent Boulay, der er ansvarlig for Crafterens karakteristiske frontdesign.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094