23948sdkhjf

Nye retningslinjer for EU-støtte

EU lægger i disse dage an til en ændring af de hidtidige retningslinier for støtte til infrastruktur-projekter, den såkaldte TEN-T støtte. Fremover skal et projekts værdi for samfundet dokumenteres.
Diskussionerne om de nye retningslinier foregår i disse dage på det uformelle ministermøde for EU’s transportministre i Budapest.

- En effektiv infrastruktur i Danmark og resten af Europa spiller en stor rolle, når vi skal skabe mere vækst, udtaler transportminister Hans Chr. Schmidt.

- TEN-T støtte er en vigtig løftestang for at få gennemført store, grænseoverskridende infrastrukturprojekter og dermed bidrage til vækst- og værdiskabelse i hele Europa.

- TEN-T støtten var vigtig i forbindelse med etableringen af Øresundsbroen, hvor støtten var på omkring en milliard kroner, og den er også af meget store betydning for tilblivelsen af Femern Bælt-forbindelsen.

Håber på støtte til eksisterende projekter

- På mødet vil jeg fremhæve, at det er vigtigt, at de eksisterende TEN-T projekter fortsat prioriteres, og at EU-finansiering af disse bliver videreført.

- Jeg vil desuden pege på havnenes særlige betydning for EU’s infrastruktur og for at opfylde målsætningerne om mindre trængsel på vejene og mere miljøvenlig transport. Det er vigtigt, at man i EU ikke kun fokuserer på mega-havne, men også ser på de mellemstore havnes store potentiale.

Målet med TEN-T støtten

Det primære formål med TEN-T (Transeuropæiske Transportnet) er at:

* styrke det indre marked og

* styrke den økonomiske og sociale samhørighed i EU.

Med revisionen af retningslinierne skal der satses endnu mere på at:

* forbedre forbindelserne imellem EU’s medlemslande,

* bekæmpe flaskehalse og

* fremme intelligente transportsystemer, som fx det fælleseuropæiske signalsystem til jernbanen (ERTMS), skal sikre hurtigere, sikrere og mere miljøvenlig transport.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062