23948sdkhjf

Chefskiftet i Autotank

Bent Lauritsen er startet som adm. direktør i Autotank den 1. august. Han afløser Bent Elvig, der har været med siden 1990 som virksomhedens direktør og medejer.
Den 1. august 2011 var store skiftedag hos Autotank, da Bent Lauritsen afløste Bent Elvig som adm. direktør. Nu er der kommet en ny B1 - som de to Bent siger til hinanden i spøg.

- Ja, vi kalder hinanden for B1 og B2. Ligesom Bananer i Pyjamas. Vi skal da have lidt sjov ud af det, siger Bent Elvig.

- Nu er det Bent Lauritsen, der styrer virksomheden. Han skal ind som medejer. Jeg holder mig i baggrunden. Han kan spørge mig til råds; men ellers er det hans ord, der gælder. Det har vi gjort klart fra starten. Det nytter ikke, at der er to chefer, siger Bent Elvig, som fortsætter som bestyrelsesformand.

Overtog Autotank

Den tidligere B1 - nu B2 - Bent Elvig kom til Autotank i 1990. Sammen med sin partner Poul Rørskov overtog de Autotank i 1994, da den daværende ejer - Steen Bundgaard - døde. Autotank havde siden 1972 solgt udstyr til olieselskabernes benzinstationer som kassesystemer, betalingsterminaler, benzinpumper og niveaumåleudstyr. I 1990 startede Autotank også med bilvaskeanlæg, da man fik agenturet for Christ-maskinerne herhjemme.

Før den nye B1 - Bent Lauritsen - kom til Autotank, var han i 12 år salgschef i firmaet Ninki, der har agenturet for de spanske bilvaskeanlæg, Istobal. Han havde forinden haft Shell-stationer i 12 år, først som forretningsfører i Hadsund, senere som forpagter i Skive.

- Vi har kendt hinanden i mere end 20 år, siger Bent Elvig, som solgte maskiner og udstyr til Bent Lauritsens Shell-stationer.

Autotank har hovedkontor i Dalby på Sjælland i et 75.000 kvadratmeter stort naturskønt område. Firmaet overtog Peter Heerings tidligere produktionslokaler i 2004. Her er der fremstillet kirsebærvin siden 1943. Det stoppede først i 2006, da Peter Heering blev solgt og produktionen flyttet.

Bent Lauritsen bliver boende i Skive sammen med sin familie. Han regner med at bruge tre dage om ugen i Dalby, hvor han har installeret sig i den tidligere forvalterbolig, der er sat i stand til formålet.

Udfordringerne

Bent Lauritsen er klar til at tage udfordringerne op i Autotank.

- Når man taler om bilvaskeanlæg foregår langt størstedelen af salget ved store tender-forhandlinger mellem olieselskaberne og bilvaskebranchen. Når et olieselskab vil købe bilvaskeanlæg, gør de det på europæisk plan. De bestiller måske 2.000 anlæg om året i fem år og vil have en god pris.

- Omkring to tredjedel af markedet afgøres på denne måde. Christ har ikke været med i de store tenders i en periode. Nu er vi ved at komme tilbage hos nogle af olieselskaberne. Det skal vi naturligvis have forstærket; men her kan vi ikke gøre meget i Danmark.

Udover benzinstationerne sælges vaskeanlæg til selvstændige vaskefirmaer, bilforhandlere og private firmaer.

Der bliver ikke færre vaskeanlæg i Danmark. Tværtimod. Mens antallet af vaskehaller på tankstationer er nogenlunde stabilt, får flere og flere bilforhandlere og autohuse deres egen vaskehal, dels til bilerne i deres udstillinger, dels til kundernes biler i forbindelse med service.

- Det er blevet for dyrt for en autoforhandler at køre ned til en tankstation for at få vasket en bil, siger Bent Lauritsen.

- En medarbejder kan let bruge en halv time på det. Hvis man derimod har sin egen vaskehal, kan medarbejderen lave noget produktivt, mens bilen bliver vasket.

Lastbilvaskeanlæg

Når vi snakker om lastbil- og busvaskeanlæg ligger markedet herhjemme på 15-20 anlæg om året. Det styres ikke af tenders. Folk køber, hvor de vil.

- Her er Christ kendt og har været på markedet i mange år, siger Per Brødsted, som har været salgschef i Autotank de seneste 12 år med speciale i lastvognsvaskeanlæg.

Han fortæller også, at et personvognsanlæg holder i 5-6 år, mens et lastbil- eller busvaskeanlæg kører i 12-15 år.

- Her er tendensen, at flere og flere vognmænd køber deres egne anlæg, fortsætter Per Brødsted.

- Det koster ikke så lidt at have en chauffør til at køre ud til en vaskehal og vente, mens bilen bliver vasket. I mange tilfælde er det billigere at have et vaskeanlæg derhjemme.

- Det behøver ikke være dyrt. Vi har anlæg fra en halv million kroner og opefter - inklusiv vandbehandling. Når man kigger på, hvor lang tid en chauffør står og vasker en lastvogn, kan man hurtigt tjene de penge hjem igen.

Christ har mange forskellige typer af vaskemaskiner. Man har blandt andet en manuel vaskemaskine, der blev præsenteret på transportmessen i Herning i foråret. Maskinen koster omkring 60.000 kroner og er velegnet til den lille vognmand med to-tre biler.

- Det tager ingen tid at vaske bilerne, og man trækker selv vaskeanlægget med børster og kemi rundt om lastbilen, siger Per Brødsted.

Christ

Christ-fabrikkerne er blandt de største producenter af bilvaskeanlæg i Europa. Hovedfabrikken ligger i Memmingen, Sydtyskland. Man har også fabrik i Pilzen, Tjekkiet. Først da Christ overtog det tyske producent SVG kom man ind på området for lastvogns- og busvaskeanlæg.

- Indtil da forhandlede vi Westmatic, mindes Per Brødsted.

- Med SVG fik vi et helt andet sortiment. Christ laver alting selv. Lastbil-, bus og toganlæg. Fin kvalitet, mange modeller.

Netop nu er der ved at ske et generationsskifte hos Christ. De er tre brødre. Deres børn er ved at komme til.

Service i top

Udover vaskeanlæg har Autotank også andre forretningsområder:

- Vi er mere bredspektret end bare et bilvaskefirma. Vi sælger niveaumålesystemer og servicerer olieselskaberne på mange andre områder.

Og så som servicevirksomhed må vi skille os ud fra de andre på markedet. Vi vil vise, at vi er til for kunderne - og ikke omvendt. Det gør vi ved at tage reklamationerne seriøst og ved at lytte til kunderne. Vi skal være der, når de har brug for os.

Derfor er der allerede sket ændringer hos Autotank, siden Bent Lauritsen trådte til for to måneder siden. Vi har udvidet vores telefontid til kl. 22.00.

- Vi er en servicevirksomhed og skal være der, når servicestationerne er åbne, slutter han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094