23948sdkhjf

Tre gange æresmedlem

Den nordvestjyske vognmand Egon Sørensen har dog pantsat sin transportpolitiske kærlighed et sted - i Thy Vognmandsforening
Vognmand Egon Sørensen fra Hanstholm har en rekord, som næppe nogensinde bliver slået. Han er æresmedlem af ikke færre end tre vognmandsforeninger, som nogle gange har været ude med tre forskellige meninger.

De gode kolleger og venner i Thy Vognmandsforenings var de første, som fandt ham værdig til den ærefulde titel. I år blev samlingen suppleret med æresmedlemskaber af både IDT og DTL.

Når den stovte nordvestjyde bliver spurgt om, hvilken af de tre priser, han sætter højst, anvender han sin medfødt sunde snusfornuft. Lige pludselig er det endnu vanskeligere for en københavner at forstå hans drevne nordvestjyske tungemål. Det er dog uden for enhver tvivl, at han har pantsat sin transportpolitiske kærlighed i Thy Vognmandsforening.

Egon Sørensen opfatter sin hjemby Hastholm som verdens navle. Byen og den lokale vognmandsforening har på den ene eller anden måde altid haft indflydelse på hans lange og glorværdige karriere i vognmandsbranchen. I sin by kender han Gud og hver mand. Han har måske ikke lagt hver sten i Hastholm, men han ved hvem, der har gjort det.

Ikke uden grund omtales han som en af byens markante personligheder. En af dem, der har været med til at forme Hanstholms nyere historie,

Politiske grillfester

Hans årlige grillfester var legendariske. Godt nok blev de skabt på hans kone Jyttes initiativ. Hun havde en klar fornemmelse af nødvendigheden af at skabe det rette forum for pleje af sin mands politiske interesser. De glade grilldeltagere bestod af lokale venner, indflydelsesrige organisationsfolk samt lokale og landskendte politikere.

Nogle har omtalt grillfesterne som et arnested for ideudvikling i den daværende berømte og frygtede jyske transportmafia med indflydelsesrige politikere som Venstres Svend Heiselberg og den konservative Kaj Ikast.

Om det var i Egon Sørensens have, at betalingen for bygning af Storebæltsbroen blev omsat i jyske motorveje, ved kun inderkredsen. Under alle omstændigheder blev kimen lagt til flere væsentlige transportpolitiske beslutninger.

Grillfesterne holdes stadigt, men der er efterhånden blevet lidt mindre glød i de politiske udfoldelser.

Rolig og velovervejet

Egon Sørensen har altid været den rolige og velovervejede. Når han sad og strakte ud i sine seler, vidste kollegerne, at han havde gennemtænkt situationen og fundet frem til, hvad han anså for politisk muligt. Han har altid udstrålet en eller anden form for anstændighed, selv om han har favnet bredt i sit medlemskab af de forskellige vognmandsforeninger.

Han har altid været god til at trække i de rigtige tråde. Derfor har han også sat sine tydelige spor på den organisationspolitiske udvikling i transportbranchen. Han var en organisationspolitisk sværvægter uden at tryne dem, som havde en anden mening.

Det førte ikke alene til formandskaber i Thy Vognmandsforening og i FDE/ ITD. Han var også været medlem af bestyrelsen i DV, DTL og ATL. Dertil kommer en lang række andre tillidsposter, som det vil kræve lang tids detektivarbejde at få styr på.

Han blev 10 år ældre

Egon Sørensens store politiske drøm var - og er stadig - at samle transportbranchen i én organisation. Han var en af hovedarkitekterne bag etableringen af DTL i 1999, hvor det for en kort stund lykkedes at samle DV, VA og FDE i én enhedsorganisation. Forbrødringen varede kun ganske kort. Der var lidt for mange krav om særeje i dét fornuftsægteskab.

Den lidt for hurtige skilsmisse tog hårdt på Egon Sørensen. Som hans kone Jytte har udtrykt det:

"Jeg kunne se, at Egon var blevet 10 år ældre."

Jytte Sørensen kender omkostningerne og betingelserne for at være gift med en aktiv organisationsmand. Hun bakker altid op om sin mand og mener, det er en fordel, at der to til at udstikke kursen.

Københavneren

Københavneren, som blev gift og bosatte sig i Hanstholm, følger ikke bare passivt med. Hun har altid været en inspirator for sin mand. Hun er på pletten, når der behov for det. Stadig efter 43 år ægteskab.

Jytte var i flere år feriebarn i Tømmerby – lidt nord for Hanstholm – hvor Egon var chauffør på fisketransporter. De ungdommelige svingninger mellem nordvestjyden og københavneren resulterede i, at den vanlige returbillet til det nordvestjyske blev udskiftet med en enkeltbillet. Fire børn og foreløbig seks børnebørn er det blevet til.

Huset i Hanstholm er stadigt samlingspunkt for hele familien. Det er også en fast tradition, at familien hvert år i september tager på campingferie i byen Pineda del Mar lidt nord for Barcelona. Det har de gjort i 27 år og altid på samme sted.

Der er visse ting, som vognmanden fra Hastholm ikke vil lave om på. Nogle kalder det nordvestjysk stædighed.

Nej er ikke et nej

Efter 40 år som aktiv vognmand valgte Egon Sørensen tidligere i år at stoppe for den forretningsmæssige del af aktiviteterne. Godt nok er han fyldt 69 år, men han er stadig fyldt med krudt. Hvis man spørger ham, vil han nok sige, at han er i sin bedste alder.

Andre mener, at han får bedre tid at udfylde rollen som formand for Thy Vognmandsforening og som kredsformand i DTL.

Egon Sørensen ved, at i kærlighed og i politik skal man ikke tage et "nej" for et "nej". Hvis man arbejder tilstrækkeligt for sagen, er der altid muligheder.

Alle ved, at han blev møg sur, da Hastholm ikke kom med i trafikforliget i 2006 om modulvogntog, men han gav ikke op. Selv om det ikke alene er hans skyld, er hans by nu kommet med i forsøget med modulvogntog.

Det nyeste projekt, som Egon Sørensen har kastet sig over er den planlagte udbygning af Hastholm Havn til omkring en milliard kroner. Han er medlem af Hanstholm Havneforum, som arbejder ihærdigt for, at den nordlige konkurrenceby Hirtshals fortsat bevarer rollen som lillebror.

Selv om Egon Sørensen har nået den officielle pensionsalder, kan han ikke bruge tallene på dåbsattesten til noget. Nogle er født gamle. Andre er som den legendariske vognmand fra Hanstholm begavet med nogle særdeles livskraftige gener.

Æresmedlemmer

DTL:

Ÿ Asger Nielsen, formand for Thy Vognmandsforening

Ÿ Vagn Poulsen, formand for Holstebro Vognmands-

forening

Ÿ Sørensen Poulsen formand for Ringkjøbing-Skjern

og Omegns Vognmandsforening

Ÿ Henning Overgaard, formand for Hadsund og

Omegns Vognmandsforening

Ÿ Ove M. Pedersen, formand for Nordre Birks

Vognmandsforening

Ÿ Erik Sørensen, formand for Aarhus Vognmands-

forening

Ÿ Egon Sørensen, formand for Thy Vognmands-

forening

ITD:

Ÿ Willy Haustein, formand for FDE

Ÿ H.M.W. Juhl, formand for FDE

Ÿ Jens I Petersen, adm. direktør i FDE/ITD

Ÿ Egon Sørensen, formand for FDE/ITD

Thy Vognmandsforening:

Ÿ Asger Nielsen, foreningsformand

Ÿ Egon Sørensen, foreningsformand

Ÿ Knud Kappel, vognmand

Ÿ Ove Christensen, vognmand
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078