23948sdkhjf

Nyt om gamle Austin

I sidste nummer af Transportmagasinet bragte vi dette billede af en gammel Austin.
Denne Austin-lastbil tilhørte vognmand J. Hansen & Søn. Andet ved vi ikke om vognmanden. Vi kan desværre ikke se telefonnummeret på bilens dør.

Billedet må være fra de tidlige 1960’ere, og som det fremgår, køres der med nye biler. De er formentlig hentet i Esbjerg og er på vej ud til forhandlerne. Også dengang blev bilerne sejlet fra fabrikken i England til Esbjerg.

Lastbilen er en Austin frembygget type 504. Modellen kom i 1958 med dette udseende. Den har omkring 100 hk og kan den godt have en diesel-motor. Det kan man ikke se af billedet.

Morris havde en parallel-udgave af lastbilen.

Austin og Morris var forholdsvis populære lastbiler i Danmark i 1960’erne. De mest populære dengang var dog Bedford og Ford.

Austin- og Morrisfabrikkerne blev slået sammen til British Motor Co. (BMC) i starten af 1950’erne. I slutningen af 1960’erne blev det til British Leyland, og lastbilerne fik et andet udseende.

Siden vi skrev denne tekst har vi fået reaktioner fra to læsere. Deres breve kommer her:

Henriettelyst

Vogntoget tilhørte "Henrietteslyst" v/ J. Hansen & Søn.Sønnen Carlo drev vognmandsforretningen indtil sin død.

De kørte for de forenede automobilfabrikker, som lå i Odense på dette tidspunkt og var importører af Austin og Morris.

Vogntoget var opbygget på Højbjerg Maskinfabrik, hvor min far Tage Nielsen var driftsleder.

Efterfølgende, efter vores start af Gelsted Maskinfabrik, opbyggede vi der stort set alle vogntog til autotransport, der kørte i Danmark.

Med venlig hilsen

Flemming Nielsen

To Austin’er

Følgende brev fik vi fra Carl Peter Ommen, forhenværende vognmand og chauffør fra Rødekro. Jeg har selv haft en Austin K6 årgang 1960. Det var en langsnudet model med totalvægt på 10,4 ton.

Jeg købte den af min far i 1963. Den havde BMC dieselmotor på 5,1 liter, 95 mm stempler-foringer og 105 hk.

Jeg er sikker på, at bilen på fotoet er en K7 med samme motor og total vægt på 12,3 ton.

I 1963-64 lavede de motoren om. Hvis man satte 100 mm stempler-foringer i samme blok, det blev til en 5,7 liter med 122 hk. Det var ikke nogen god ide. Motoren kunne simpelthen ikke holde. Toppakningerne gik og der kom vand i olien som følge.

Jeg gjorde det heldigvis ikke selv. Jeg købte i stedet i 1965 en ny Austin - også med 5,1 liter motor. Det var en WFK 120. Jeg sender fotos med.

Med venlig hilsen

Carl Peter Ommen

Rødekro

Kørte til 67 år

Efterfølgende har vi talt med Carl Peter Ommen. Han fortæller han:

- Min Austin 1965-model fik jeg forlænget i chassiset. Vi kørte nogle gange korn om vinteren. Der kørte jeg den selv over til Gelsted Maskinfabrik, hvor de satte en forlængelse på 55 mm i chassiset.

- Senere solgte jeg bilen til et betonværk og kørte som chauffør. Det har jeg gjort indtil jeg blev 67 år for tre år siden. Til sidst kørte jeg for HP Therkelsen.

- Jeg har dog stadig kontakt til en vognmand, som mener, at jeg skal ud og køre igen. Jeg ved ikke, om jeg gør det - men ét ved jeg: Når jeg ser en lastbil på vejen, rusker det slemt i mig.

I øvrigt er Carl Peter Ommen rundt og så på lastbiler på alle mulige hjemmesider. Han henviser gladelig til www.bmc-freak.dk, som John Hollænder fra Aalborg driver.

- Her er et hav af Austin’er, Morris’er og Leyland’er. Min røde 1965 Austin er også på siden, slutter den pensionerede vognmand og chauffør.
Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095