23948sdkhjf

Scania 111 årgang 1974

Fra lastbil nostalgiens univers kunne undertegnede for nylig fryde sig over gensyn med en af Scanias største successeer. Et plot eksemplar fra 111-serien, der i tidsrummet fra 1974 til 1982 blev fremstillet i, og uden besvær afsat i, 30.510 eksemplarer. Den gang var 111 serien banebrydende på indtil flere felter.
Da Scanias 111-serie blev lanceret i september 1974, var det startskuddet til en Scania-epoke, som kom til at strække sig over mere end to årtier.

På teknik- og komfortområdet var der sket en masse siden 1960’ernes Scania-modeller L75 ("Landevejens konge"), L76 og L110. Sidstnævnte så dagens lys i 1968.

Motorerne var næsten ens på disse tre modeller, men i 1971 introducerede Scania en 10-trins range gearkasse til 110’eren. Det var næsten en revolution. Den bød på et meget mere enkelt skiftesystem ende det gamle med to separate gearstænger. Med Scanias nye skiftesystem var der ti geartrin til chaufførens rådighed. Man skulle blot aktivere en elektrisk kontakt på gearstangen, så kunne chaufføren bruge den samme gearstang til alle trinnene.

Scania foretog også radikale ændringer på 110’erens interiør og komfort i 1973. Det var året før, 111’eren blev introduceret. Instrumentpanelet blev nydesignet og udført i kunststof. Førerstolen var betydelig mere behagelig end forgængeren. Der kom bedre lydisolering og beklædning på døre og sider. Alt i alt skete der i disse år en væsentlig forbedring af chaufførens arbejdsmiljø.

Et andet bemærkelsesværdigt punkt var, at den gamle og meget pladskrævende "skralde-parkeringsbremse" var byttet ud med et smart lille håndtag under instrumentbordet.

Stærkere motorer

Med til videreudvikling af 110-serien hørte og stærkere motorer. For 111-seriens vedkommende var effekten i den 11 liter store, seks cylindrede rækkemotor, DS 11, øget til henholdsvis 203 og 296 hk. Fra 1977 blev motorprogrammet udvidet med en 305 hk-version med Holset-turbo som genererede et drejningsmoment på 1090 Nm ved 1400 motoromdrejninger.

Da produktionen ophørte i 1982 havde modelserierne 75, 76, 110 og 111 solgt mere end 115.000 eksemplarer.

111-serien var tilgængelig i flere modelversioner. De langsnudede L-modeller fandtes som 2-akslede biler, 3-akslede biler med bogielift, og 3-akslede biler med tandemtræk (LT 111). I tilfælde med turbomotorer var samtlige 111 bilers typebetegnelse suppleret med et S for "super".

Det samme gjorde sig gældende for de fladsnudede biler, LB111-modellerne.

Børge Jakobsen

I dette tidsrum var undertegnede ansat i Danmarks daværende største privatejede vejtransportfirma, Børge Jakobsen Vognmandsforretning i Rødovre.

I firmaets glansperiode bestod vognparken af mere end 30 lastbiler fra 111-serien, heriblandt også de i Danmark formentlig første 4-akslede entreprenørbiler, som i dagens aksel konfigurationsskala hedder 8x4.

Den ekstra luftaffjedret aksel, fik hurtigt øgenavnet "slaskeaksel" blandt chaufførerne. Det skyldtes akslens dårlige manøvrerings- og holdbarhedsniveau.

Gentagelse af fortiden

Minderne fra Børge Jakobsens Vognmandsforretning vælder frem, og undertegnede har kun gode minder op om de LS og LT 111-lastbiler, jeg kørte der. Da jeg for nogen tid siden opdagede, at en lastbilsentusiast havde en flot og velholdt 3-akslet 111 bogiebil og vedkommende gav grønt lys for en prøvekørsel – ja så var der ikke et øje tørt.

Den pågældende 111’er, der i øvrigt ejes af en lastbilsamler som lyder navnet Svend Erik Nielsen, har intet som helst at gøre med den nævnte vognmandsforretning – udover identiske farver. Bilen blev købt som ny af den jyske vognmand Peter Merrild og har den typebetegnelsen Scania LS111S59. De to S’er er for henholdsvis "Super" og "Støtteaksel".

Bilen blev i sin tid leveret med åbent fast lad og Hiab 700-skovkran. Den blev brugt til transport af træ for Hedeselskabet.

Indtil den kom under Svend Erik Nielsens vinger i 2009, var bilen nogle år i brug på AMU-centrene i Silkeborg og Aarhus. Bilen blev anvendt i forbindelse med kran-undervisning.

Med al respekt

Fra den forholdsvis kørte prøvekørsel, som foregik uden læs, er der mange faktorer, som er værd at mindes. Selv om der er langt imellem den flotte 111’er og nutidens højteknologisk lastbiler, er der noget 111’eren er alene om at have: Sjæl - og minder fra en tid, hvor chaufførjobbet var knap så stressende og betinget af alverdens kontrolforanstaltninger.

Da jeg endelig om langt længe var kommet ind i førerhuset og indtaget pladsen bag det imponerende store rat og den forholdsvis hårdt affjedrede førerstol, var start af motoren næste sag på dagsordenen.

Igen vældede minderne frem - eller snarere mangel på minder. Jeg må i tidens løb have glemt, hvordan en 111’er lyder, og hvor lidt komfort der egentlig er. Disse ting var helt gået i glemmebogen.

Da jeg fik startet motoren kunne jeg pludselig huske den kraftigt fløjtende lyd fra motorens turbo. Da jeg fik bilen igangsat, blev jeg pludselig klar over bilens mangel på drejningsmoment. Også min hukommelse vedrørende gearskiftet var gået fløjten - så der gik lidt tid med genindlæring af de gamle kørselsteknikker.

Da det var overstået, forekom resten af prøvekørslen faktisk uden andre nævneværdige besværligheder. Altså udover et - efter datidens normalt, men efter nutidens arbejdsmiljø, alt for høje støjniveau i førerhuset. Det skyldes, at der skal mindst bruges 1500 motoromdrejninger for at få en lastbil til at flytte sig. Motoren skal snurre med 2.000 motoromdrejninger, når hastigheden nærmer sig 80 km/t og 2200 omdrejninger ved 90 km/t. Sådan et støjniveau kan holde selv den mest søvnige chauffør vågen. Hertil kommer, at en kraftig belastning af bremsepedalen er et "must" for at opnå en tilfredsstillende bremseeffekt. Endelig skal bemærkes, at udsynet gennem de små ruder slet ikke tåler sammenligning med udsynet i moderne lastbiler.

Alligevel bliver det ikke sidste gang, jeg vender tilbage til lastbilnostalgiens univers. Om ikke for andet, så for mindernes skyld.

Tekniske specifikationer

Model: Scania LS111S50 6x2.

Motor: Scania DS11 euro-0 6-cylindre rækkemotor med turbo.

Slagvolumen: 11 liter

Effekt: 305 hestekræfter.

Moment: 1090 Nm v. 1400 omdr/min.

Brændstofsystem: Mekanisk diesel rækkepumper og separate indsprøjtnings dyser.

Transmission:
GR860 rangegearkasse med koblingsafhængigt Kraftudtag.

Geartrin: 10 + 2 bakgear.

Drivaksel: Med enkelreduktion og differentialespærre.

Chassisaffjedring: Stålfjedre.

Bremser: Trykluftmekaniske tromlebremser på alle hjul.

Totalvægt: 22.000 kg.

Egenvægt: 10.950 kg.

Nyttelast: 11.050 kg.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.446