Vil reetablere Tønderbanen
Et sønderjysk initiativ vil genetablere godstrafik på Tønderbanen og have en genåbning af banegården i Tønder.
Samtidig ønskede styregruppen en politisk afklaring af fremtidsperspektiverne for godstransport og jernbanevirksomhed omkring banegården i Tønder, efter at sporarealet er ændret og tilslutningen til Tønder-Tinglev-Banen er fjernet.
- Ved mødet var der fælles enighed om to hoved-arbejdsområder. Den ene er problematikken omkring banegården i Tønder og industrispor nord samt sporarealet ved stationerne Bredebro og Skærbæk. Den anden er en reetablering af Tønder-Tinglev-Banen, forklarer Søren Rødgaard Henriksen, der er projektleder for STTS.
- Vi er enige om at holde et nyt møde i Tønder i løbet af november. Her vil flere af de rejste problemstillinger omkring Tønder Station vil blive drøftet.
Politisk vilje
- En reetablering af drift på Tønder-Tinglev-Banen afhænger af en politisk vilje og beslutsomhed med hensyn til at skabe udvikling i ydreområder som Sydvestjylland, fortsætter Søren Rødgaard Henriksen.
- For at skabe vækst og udvikling, må politikerne både lokalt og på Christiansborg sætter handling bag de mange løfter, der er fremsat om at fremme udviklingen i netop Tønder og Sydvestjylland. Konkret i denne sag betyder det, at man fra politisk side må støtter op om, at der sker en genåbning af Tønder-Tinglev-banen, og at man udskyder en lukning af jernbanestrækningen mellem Tønder og Tinglev, indtil de nye initiativer er belyst og vurderet.
Grønne virksomheder
STTS står for Styregruppen vedrørende jernbaneforbindelsen Tønder - Tinglev - Sønderborg og blev dannet i juni 2011. Det er en kombineret arbejdsgruppe og et styringsorgan bestående af repræsentanter for virksomheder inden for jernbanedrift, erhvervsudvikling og virksomheder med en grøn transportprofil.
Endvidere er der til STTS knyttet en række personer med teknisk og fagspecifik viden omkring jernbanedrift og produktudvikling.
Skabe vækst
- Vi er ved at udarbejde et nyt, konkret og detaljeret forslag til, hvordan Sønderjylland og grænseregionen fra Sønderborg til Tønder kan bindes sammen og der dermed kan skabes grundlag for et nyt og innovativt vækstområde, siger Søren Rødgaard Henriksen.
- Det er nødvendigt for at fastholde virksomheder og arbejdsplader i området og tiltrække nye virksomheder.
STTS vil i nærmeste fremtid kontakte transportminister Henrik Dam Kristensen om et møde for at redegøre for de udviklingspotentialer, der er i forbindelse med jernbanedrift via Tønder-Tinglev Banen og Tønder Station.
Ud over en fortsættelse af den positive dialog med Banedanmark vil STTS politisk arbejde for en udvikling af det vækstpotentiale, som jernbanen har for Tønder og Sydvestjylland.