Mange spørgsmål, men kun få svar om "ringen"
Valgkampens strid om en betalingsring i hovedstaden fortsætter i folketingssalen og trafikudvalget, hvor der er såkaldt offentligt møde på torsdag.
Det første politiske slagsmål i trafikudvalget efter valget om betalingsringen er berammet til torsdag 27. oktober kl. 11.15, hvor Kristian Pihl Lorentzen (V) har indkaldt to ministre til et offentligt møde om betalingsringen i hovedstaden.
Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) og skatteminister Thor Möger Pedersen (SF) skal stå for skud i næsten to timer.
De centrale spørgsmål er regeringens forventede indtægt på 2 milliarder kroner om året fra betalingsringen. I Stockholm er nettoindtægten en halv milliard kroner.
Dernæst er der usikkerheden om kapaciteten i den kollektive trafik, hvis bilister lader sig jage over i tog og busser.
De borgerlige partier fortsætter deres offensiv mod begtalkingsringen fra før valget. Nu sidder regeringspartierne med det politiske ansvar og forbereder et lovforslag, som de holder for sig selv, indtil det sendes i høring og fremsættes.
Regeringens svar
I det ny folketings første onsdagsspørgetid lagde trafikordfører Kim G. Christiansen (DF) ud med spørgsmål om et hul i statskassen på 7,3 milliarder kroner i 2020, som Dansk Byggeri havde regnet sig frem til.
Henrik Dam Kristensen afviste at forholde sig til tallet, fordi han ikke kendte grundlaget. Han nøjedes med at slå fast, at der skal være en betalingsring omkring København.
Kristian Pihl Lorenzen fulgte op og spurgte: Mener ministeren virkelig, at betalingsringen er svaret på de trafikale udfordringer omkring hovedstaden?
- Ja! lød svaret.
Afgift på varetransport
En særlig høj takst for vare- og lastbiler i betalingsringen er blandt de elementer, som svæver i debatten, så længe regeringen ikke har fremlagt et konkret forslag. Venstres trafikordfører udleder af S/SF-planen, at der tilsyneladende skal være dobbelt afgift på transport af varer.
- Det har jeg jo ikke taget stilling til endnu, svarede Henrik Dam Kristensen.
- Det er jo lige præcis en af de ting, som vi nu sidder og overvejer og diskuterer. Det skal i øvrigt forhandles og diskuteres med de berørte parter på dette område,
Mur eller hjælp
- Betalingsringen vil udgøre en barriere omkring hovedstaden, erklærede Kristian Pihl Lorentzen.
Det bliver billedligt talt en betalingsmur, som vil hæmme borgernes bevægelsesfrihed og øge omkostningerne markant for alle, som er nødt til at passere den mur.
- Nej, replicerede Henrik Dam Kristensen.
- Man kunne vende det om og sige, at der endelig er kommet en regering, som vil sikre, at tilgængelighed og fremkommelighed i København er noget, som alle skal nyde gavn af. Betalingsringen er ikke en barriere, men en fremstrakt hånd til København.
Næste omgang foregår i trafikudvalget den 27. oktober. Kristian Pihl Lorentzen er klar med en bibelsk lignelse.
- Vi vil udbasunere de gode argumenter, indtil muren vælter - ligesom i Jericho.