23948sdkhjf

Z.E. for Zero Emission

Renault Kangoo Express Z.E. havde premiere på den internationale biludstilling i Hannover tidligere i år. Nu er den valgt til årets varebil i Danmark.
Siden Renault i 1901 lancerede sin første 1-cylindrede varevogn, har den franske bilproducent været en af de fremmeste varebilsproducenter i Europa.

Det er man stadig. I dag har Renault en markedsandel på 16 procent i LCV-segmentet (Light Commercial Vehicles), der dækker varebiler op til 3,5 ton.

Med Renault Kangoo Z.E. forsøger den franske bilproducent at sikre sig sin del af markedet, når det forventede store boom inden for el-biler kommer. Selv kalder Reanult bilen for verdens første ægte varevogn, der kører på el. Her på redaktionen kender vi faktisk andre mærker.

Uanset det har Renault store forventninger til bilen, som er blevet introduceret i Danmark, men først er klar til levering i januar 2012.

Man lejer batteriet

Med el-bilen introducerer Renault en række nyskabende koncepter. Ejerskabet af bilen vil være separat fra batteriet, som kunderne vil kunne lease.

Et abonnement på batteriet i forbindelse med leasing vil koste 559 kroner pr. måned. Det inkluderer i øvrigt også vejhjælp.

Bortset fra el-moroteren og andre tekniske forskelligheder er Renault Kangoo Express Z.E er identisk med Kangoo Express i benzin- eller dieseludgave. Prismæssigt ligger den i omegnen af en almindelig Kangoo, nemlig 149.000 kroner plus moms. I andre europæiske lande er bilen billigere, fordi der er nedsat afgift for el-biler.

En hel europalle

Bilen er 4,21 meter lang og har en læssekapacitet på 3-3.5 kubikmeter. Læsselængden er 2,50 meter, lasteevnen er på 650 kg.

Batterierne er placeret i midten under bilen, hvilket betyder at bilens funktionalitet er helt som en “normal" Kangoo Express.

Det betyder, at den også har de asymetriske bagdøre og skydedørene i siden, som gør det nemt at komme til varerummet, der i øvrigt kan sluge en hel euro- palle.

For chaufføren er der ingen forskel på komforten og funktionaliteten i kabinen. Kangoo Z.E. Express har de samme muligheder for Bluetooth opkobling, aircondition eller klimaanlæg og radio.

Faktisk skal man kigge godt efter for at se, at dette er en el-bil. En krombadge på bagsmækken fortæller dog, at dette er en Z.E. model, og foran findes en klap ved siden af den højre forlygte, hvor der gemmer sig stik til opladning.

En fuld standard opladning med 220V 16A tager 6-8 timer og gør efterfølgende bilen i stand til at tilbagelægge 160 km.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062