I arbejdstøjet
Leder i Transportmagasinet den 24. oktober 2011 om transportministeren, som meget gerne snart på tage arbejdshandskerne på og komme io gang. Der er mange vigtige sager, der venter.
MEN SÅ SKAL vi også til at trække i arbejdstøjet. Der er mange sager, som venter på en politisk igangsætning. Flere af sagerne er gået på "stand by" på grund af valget og regeringsskiftet. Her skal blot nævnes to:
- Modulvogntogene kører som forsøg i Danmark helt uden problemer. Lad os få udbredt tanken om modulvogntog i Europa, så vi kan køre over grænserne. Det vil gavne miljøet. Som transportminister må du frem på barrikaderne i EU. Tag emnet med som et vigtigt punkt, når Danmark overtager formandskabet i EU til nytår.
- Cabotage-problemerne skal der findes en acceptabel løsning på. De har allerede ført til social dumping på transportområdet i Danmark. Udenlandske chauffører og vognmænd er godt i gang med at udkonkurrere de danske. Lad os i første omgang få registreret de udenlandske bilers aktiviteter i Danmark. Vi skal vide, om de snyder... og tag så emnet op med de andre EU-landes transportministre. De nuværende regler kan nok ikke ændres - men så skal de håndhæves effektivt.
TRANSPORTMINISTEREN VIL helt sikkert blive stillet over for mange andre og vigtige krav, efterhånden som han mødes med flere branchefolk og organisationer. Det bliver spændende at se, hvordan han har tænkt sig at udfylde sin rolle - og hvordan han vil prioritere sin indsats. Transport er mange ting - cykelstier, IC4-tog, postvæsen og kystbeskyttelse. Med det er altså også lastbiler og motorveje, chauffører og vognmænd - og de holder som bekendt Danmark i gang.
med venlig hilsen
Jesper B. Nielsen
chefredaktør