Niels Winther fandt den rette formel
Kombinationen af agentur, terminal og logistik ser ud til at have været den rigtige formel for Niels Winther under krisen. Kombinationen har givet nye kunder og sorte tal på bundlinien.
Virksomheden har gennemgået en forvandling fra et traditionelt skibsmæglerfirma til en moderne logistikvirksomhed. Mens transportbranchen havde store problemer under finanskrisen i 2008 og eftervirkningerne i 2009 og 2010, klarede NW sig gennem skærene - ikke mindst fordi aktiviteterne var spredt på tre hovedområder: Biltransporter, Grimaldi-agentur og offshore-logistik.
De moderne tider startede i marts 1998, da Fiat besluttede at sejle nye biler til Danmark i stedet for som hidtil at sende dem med tog til Vamdrup.
Det italienske rederi Grimaldi Lines fik Fiat-kontrakten. Nu ledte de efter en egnet havn i Danmark - det blev Esbjerg. De ledte også efter en egnet agent i Danmark - det blev Niels Winther.
I starten blev der indsat tre skibe på ruten mellem Middelhavet og Danmark. Det gav et anløb i Esbjerg cirka hver 12 dag. Allerede i april 1999 blev der sat to skibe yderligere ind på ruten, og så kom der en ugentlig afgang.
- Det blev vores store gennembrud, fortæller sales manager Simon Helsing fra Niels Winther.
- Nu kunne vi sige, at vi sejlede hver tirsdag. Det kunne kunderne bedre forholde sig til. Et anløb hver 10-12 dag er for uregelmæssigt. Det har stor værdi at kunne sige: Tirsdag er Grimaldi-dag på Esbjerg havn.
Niels Winther har forstået at udnytte Grimaldis store, fleksible multi-purpose skibe. De specialbyggede skibe kan både tage projektlaster, containere og alle typer roll-on/roll-off laster med. NW har i dag en central rolle som "hub" for Grimaldi Lines aktiviteter i Esbjerg, hvor man også driver bilterminal med masser af aktiviteter. Gennem selskabet Scandinavian Auto Logistics (SAL), som man ejer sammen med Grimaldi, klargøres og distribueres fabriksnye biler til de danske bilforhandlere.
- Vi har aftaler med langt de fleste bilmærker, fortæller Michael Lodberg, der er general manager i SAL.
- Der kommer hele tide nye mærker og modeller til. Vi har netop fået en ny kontrakt med Opel og forlænget vores aftale med Fiat.
- Alle nye biler kommer ind med Grimaldi-skib fra bilfabrikker i Tyrkiet, Italien, Spanien og Storbritannien. Vi har eget klargøringscenter her på terminalen i Esbjerg, hvor bilerne vaskes, udstyres med forskelligt ekstraudstyr og gøres klar efter forhandlernes anvisninger. Herefter kører vi dem ud til forhandlerne ombord på vores egne biltransportere.
- Bilsalget har ligget rigtig højt i Danmark de seneste to år. Det betyder, at vi i perioder har haft 4.000 nye biler ind over terminalen hver måned.
Kamp om containere
Niels Winther er også med til at sætte Esbjerg på landkortet over de største containerhavne i Danmark. Aarhus har traditionelt været Danmarks største containerhavn i kraft af de oversøiske Maersk-anløb; men flere linjerederier har i de senere år valgt alternative danske havne, blandt andet Esbjerg, Aalborg og Fredericia.
- Via Grimaldi får vi mange containere her til havnen, siger Simon Helsing.
- Her i Esbjerg har vi et mål om at vokse 20 procent om året på container-området. Indtil videre har vi oplevet en vækst på 16-17 procent i år, så det går stærkt fremad.
Krigen i Libyen
Simon Helsing har også en formodning om, at Libyen bliver et stort marked for danske virksomheder.
- Nu må vi se, om der kommer gang i Libyen. Efter Irak-krigen stod folk i kø for at sende brugt materiel, udstyr og gamle biler til landet. Det var private personer, som købte brugt materiel til familiemedlemmer i Irak.
- Sådanne kunder havde vi rigtig mange af i efteråret 2003. De stod uden for kontoret om morgenen, når vi mødte på arbejde.
- Nu må vi se, hvad der sker med hensyn til Libyen. Vi har fået de første forespørgsler om blandt andet fødevarer. Der har tidligere været en pæn eksport af danske fødevarer til Libyen. Også entreprenørmaskiner er der stor efterspørgsel efter, når landet skal bygges op igen efter borgerkrigen.
Grimaldi stoppede sejladserne til Libyen i marts 2011. I september blev forholdene så rolige, at man genoptog anløbene af hovedstaden Tripoli.
Vestafrika
Vestafrika har udviklet sig kolossalt de senere år, og Grimaldi har satset meget på de vestafrikanske lande.
- Set med danske øjne er det især lande som Nigeria, Ghana og Angola, som er interessante, siger Simon Helsing.
- I Ghana er der nogle store landbrug og fiskefarme, som danske virksomheder bestyrer og forsyner med varer. Det er især produkter som foder, fiskemel og landbrugsredskaber, som eksporteres fra Danmark. Ghana har også nogle stærke relationer til Danmark på grund af den gamle koloni og demokratiet.
Terminal i Antwerpen
Der kom for alvor gang i Vestafrika for Grimaldi i 2002, da rederiets to terminaler blev naboer. Indtil da havde Grimaldis Vestafrika-service anløbet en terminal i Antwerpen, mens en anden terminal indgik i Grimaldis Middelhavs-service, hvor anløbet i Esbjerg hører under.
- Før skulle man skifte terminal i Antwerpen, hvis man havde gods fra Esbjerg til Vestafrika. Da vi fik en fælles terminal i 2002, kunne vi nøjes man flytte godset fra det ene skib til det andet.
- Vi har store forventninger til vækst i Nordafrika de kommende år. Indførsel af demokrati i Tunesien, Egypten og Libyen vil betyde mere handel med disse lande i takt med at velstanden for borgerne vokser.
Respekt i top
I en undersøgelse for nylig er Grimaldi Lines kommet ind som nr. 13 på en liste over de 100 mest respekterede virksomheder i Italien. De tre i top var Ferrero, BMW Italien og Barilla.
Genialt skib
Grimaldis ro/ro multi-purpose skibe på op til 53.000 ton kan tage mange forskellige typer af gods - lige fra containere til vindmølle hubs. Der er plads til projektlaster, containere, biler og andre typer af materiel. Hvert skib har 13 dæk, der kan justeres i højden i forhold til hinanden.