23948sdkhjf

Der er ingen penge til motorvej til Holstebro

Vestjysk motorvej skal genforhandles, hvis planen om indvielse i 2018 skal holde
Der er mere sympati for en motorvej til Holstebro end statsfinanserne rækker til. Det vestjyske vejprojekt risikerer at blive udskudt, fordi det bliver vanskeligt for den ny regering at finde penge til projektet. Vejen blev aftalt for et år siden uden om de nuværende regeringspartier.

- Der er desværre ingen finansiering til at bygge en Holstebromotorvej i den finanslov, vi overtager. Der er en tilkendegivelse om at lave en finansiering ved salg af statslige aktiver, men man er aldrig nået frem til hvilke. Der er ingen penge til det projekt i den finanslov eller økonomiske situation, som jeg overtager, siger finansminister Bjarne Corydon (S).

- Det er udgangspunktet. Jeg konstaterer bare, at vi starter fra nul komma nul i forhold til det projekt. Der var simpelt hen ikke finansiering til det lovede, fortsætter finansministeren.

- Vi har tilkendegivet, at vi så positivt på det projekt. Det er også et projekt, man VVM-undersøger efter aftale i infrastrukturforligskredsen, men der er bare ikke nogen finansiering i det gamle flertals aftale, slutter Bjarne Corydon.

Sort dag

- Det er en sort dag. Man er ikke i tvivl om, hvor meget den motorvej betyder, når man kommer fra nordvestjyske område, siger den nyvalgte Thomas Danielsen (V) fra Holstebro om finansministerens svar.

- Socialdemokraterne har lovet og garanteret, at de også vil bygge den motorvej ikke bare til Holstebro, men til Holstebro Nord. Det er en kold spand at få at vide, at der ingen finansiering er.

- Jeg er meget bekymret for, om vi overhovedet bliver tilgodeset på den motorvej, slutter Thomas Danielsen.

Projektet til 2,5 milliarder kroner blev aftalt i VK-regeringens finanslovforlig for et år siden med Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne.

Ifølge planen – som altså vakler - skulle anlægsarbejdet begynde i 2013 og være færdigt i 2018, så man kunne komme hurtigt til det kommende supersygehus i Gødstrup. Prisen kan komme op én milliard, hvis den dyreste linieføring til Holstebro Nord vælges.

Trafikforligspartierne (alle minus Enhedslisten) har en såkaldt infrastrukturfond, hvor tilbageførte midler kan bruges til andre projekter. Forligspartierne holder et statusmøde om denne fond senere i efteråret.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.089