23948sdkhjf

De store holder markedsandelen

Krone og Schmitz Cargobull sidder på 85 procent af markedet for standardtrailere. De er tilfredse, selv om krisen ikke er ovre og salget halter langt bagefter de gode år.
De to store trailerleverandører Krone og Schmitz Cargobull har tilpasset sig tiden efter krisen. Organisationerne er blevet trimmet, og selv om salgstallene ligger godt under de store år som 2007 og 2008, klager de ikke. Markedsandelen er nemlig ikke blevet ringere under krisen.

Tilsammen sidder Krone og Schmitz Cargobull på godt 85 procent af trailersalget herhjemme.

- Det går stille og roligt, siger Ole Knudsen, salgschef hos Krone.

- Vi lever og er tilfredse. Vi følger statistikkerne måned for måned og kan se, at vi får vores andel af markedet.

- Krisen er ikke overstået. Mange aktører i transportbranchen har det stadig svært. Vi er alle kommet ned på et lavere niveau. Det handler om at tilpasse sig det nye niveau.

- Når vi tager situationen i betragtning, er vi rimeligt tilfredse med 2011. Vi ligger på et plus, så det ser fornuftigt ud, siger han.

Tidligere i år havde Ole Knudsen større forventninger til 2011 og 2012, men efter sommerferien er tempoet faldet en del.

- Man taler om en ny krise. Det er ikke til at forudse, hvor det ender. Indtil videre tror vi på, at 2012 bliver et rimeligt år; men det bliver nok en anelse lavere end 2011.

Trailerbranchen er meget afhængig af udlejningsselskabernes investeringer. I en periode, hvor de investerer meget og udlejer til nogle konkurrencedygtige priser, oplever trailemarkedet en periode, hvor kunderne hellere vil leje frem for at købe en trailer.

Netop i 2011 har udlejningsselskaber som PEMA og Euro-Leasing købt stort ind. Også Schmitz Cargobulls eget udlejningsselskab, Cargobull Finance, som drives i samarbejde med Rabobanks leasingselskab, har købt godt ind i årets første otte måneder.

Mere fleksible

Også hos Schmitz Cargobull har man tilpasset sig det nye niveau.

- Da vi oplevede den første nedgang i 2007 og 2008, ændrede vi os organisatorisk, siger adm. direktør Kim Aaskov.

- Vi har fået en mindre organisation, men vi må samtidig være mere fleksible. Vi skal være omstillingsparate,

- Markedet er blevet mindre. Vi ligger på omkring 50 procent af det salg, vi oplevede, da markedet boomede i 2007 og 2008.

- På den måde har trailerbranchen oplevet den samme udvikling som lastbilbranchen. En kraftig nedgang i 2009 efterfulgt af stigende aktiviteter i 2010 og 2011.

- Markedet er også blevet mere varieret. Der kommer en periode, hvor det er gang i nysalget. Den bliver afløst af en periode, hvor der er gang i salget af brugte trailere.

- Vi har vænnet os til den nye situation, siger Kim Aaskov.

- Vi er profitable på det niveau, vi er på nu.

Norge

I Norge ser forholdene lidt mere optimistiske. Schmitz Cargobull har et salgskontor i Trondheim, og man åbner snart en afdeling i Gardermoen ved Oslo.

- Vi er ved at ansætte to sælgere. De starter den 1. december, fortæller Kim Aaskov, som ud over Danmark også har ansvaret for Sverige og Norge.

- Vi deltog på en rigtig fin transportmesse i Lillestrøm for nogle uge siden. Her oplevede vi en stor interesse for vores produkter. Det gør også, at vi vil satse på Norge. Her synes man at være mere optimistiske end i Danmark.

- Vi har en del kunder i Norge og en del danske og svenske kunder, der kører på Norge. De skal også serviceres, slutter Kim Aaskov.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.142