23948sdkhjf

Chauffører kræver mere kontrol

Danmark skal udføre over seks gange flere kontroller for at komme op på Tysklands niveau, mener chaufførnetværket "Transport & Miljø"
Det er en strafferetlig fordel at lade sine lastvogne indregistrere i Sverige eller Tyskland, for så slipper man billigt fra danske virksomhedskontroller. Nok brugte politiet 187.000 arbejdsdage sidste år på vejkontroller, men det svarer blot til 18 køretøjer om dagen.

Det konkluderer chauffør Robert Jakobsen fra chaufførnetværket "Transport & Miljø". Han giver ikke meget for et notat fra rigspolitiet, som den tidligere justitsminister Lars Barfoed (K) afleverede til Folketinget inden valgudskrivelsen.

- Justitsministerens svar hævder, at Danmark ligger over EU’s målsætning og at der dermed må være nok vejkontrol. Det er alment kendt blandt chauffører i Danmark, at vejkontroller optræder sjældent på de danske veje. Det er ikke usædvanligt at høre chauffører berette, at de ikke har været i en vejkontrol i både 5 og 10 år i Danmark, siger Robert Jakobsen, som mener, at de manglende kontroller også er bekræftet i TV-programmet “Bag facaden", der blev bragt tidligere i år.

Tysk bødeloft på 200.000 kr.

Han mener også, at udenlandske lastbiler undslipper virksomhedskontrol i Danmark.

- Det er konkurrenceforvridende, når der er så få vejkontroller her i landet. Facit er, at det danske politi skal kontrollere 6,3 gange flere arbejdsdage og køretøjer for at komme op på tysk niveau.

Robert Jakobsen har hørt, at der kun udføres vejkontrol og ikke virksomhedskontrol i Sverige.

- I Tyskland er bødeloftet cirka 200.000 danske kroner ved virksomhedskontrol, mens der kun er bødeloft i Danmark på den enkelte forseelse og ikke det samlede beløb uanset om den akkumulerede bøde tælles i millioner.

Udenlandske lastbiler slipper

- Alene på baggrund af dette vil det være en “win-win" situation at lade en vognpark indregistrere i Sverige eller Tyskland og køre i Danmark, hvor der ikke er vejkontroller af nævneværdig karakter.

- Cabotagereglerne er desværre ingen bekymring for udenlandske chauffører, da de prioriteres lavt af politiet. I øvrigt er deres håndhævelse meget tidskrævende.

- Omvendt vil en dansk indregistreret vognpark i trafik på enten svensk eller tysk jord oftere være genstand for kontrol, enten i dansk virksomhedskontrol eller i tysk/svensk vejkontrol, fortsætter Robert Jakobsen.

- Når danske transportører ønsker mere vejkontrol, skyldes det, at de fleste ikke har noget at skjule. De kører efter reglerne, men de ved at en stor del udlændinge ville blive taget i disse vejkontroller, slutter Robert Jakobsen.

EU kræver mere

virksomhedskontrol

Politiet gennemførte knap 1.400 målrettede tungvognskontroller sidste år, hvor cirka 13.000 lastbiler blev kontrolleret, oplyste justitsministeren i april. Dette indebar kontrol af køre- og hviletidsbestemmelserne for cirka 187.000 arbejdsdage, hvilket svarer til næsten dobbelt så meget vejkontrol, som der var påkrævet efter standardkontroldirektivet.

Trods fordoblingen af kontrollerede chaufførdage måtte justitsminister Lars Barfoed indrømme, at Danmark ikke lever op til EU’s krav om omfanget af virksomhedskontrol.

Den bebudede flytning af tungvognskontrollen fra Justitsministeriet til Trafikstyrelsen (Transportministeriet) nåede ikke at blive gennemført inden valget.

SF-spørgsmål

Anne Baastrup (SF) stillede en række spørgsmål til den gamle regerings justitsminister om kontrollen, men de spørgsmål nåede ikke at blive besvaret inden valgudskrivelsen.

- Hvis jeg kommer til at fortsætte som trafikordfører, vil jeg fastholde presset på justitsministeren og politi, for vi skal have flere reelle kontroller.

- Alternativet er, at danske transportvirksomheder forsvinder. Det vil være til skade for dansk erhverv og tab af mange danske arbejdspladser, sagde Anne Baastrup lige efter valget.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078