Politikerne holder lav profil i færgeforhandlinger
To ministre drøfter DIS-ordningens anvendelse på Aarhus-Kalundborg. Socialdemokratiet er modstander af en skattebegunstigelse til færgeruten.
Der er endnu ikke en konklusion at holde møde om, lød Hans Chr. Schmidts begrundelse, da han aflyste et bebudet møde onsdag (9. august) med ordførerne, der skulle have fundet sted i forbindelse med TØF's færgedebat på Århus Havn.
Til gengæld mødes han en af de nærmeste dage med søfartens minister, økonomi- og erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) om DIS-ordningen (Dansk Internationalt Skibsregister). Det undersøges, om ro/pax-skibe med et dusin passagerer (chauffører) kan sejle under denne ordning.
Socialdemokratisk skepsis
Trafikordførerne er blevet lovet et notat om DIS-muligheden, og først derefter skal der tages politisk stilling, oplyser trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V).
Imidlertid skal transportbranchen ikke uden videre forvente en lovændring, hvis det skulle være nødvendigt. Socialdemokratiet har en temmelig negativ holdning.
- DIS skal ikke indføres i færgefart i indre danske farvande. Der har vi et DAS (Danmarks Almindelige Skibsregister, red.). Hvis det ikke kan nå økonomisk sammen for færgedrift, så er det tvivlsomt, om der overhovedet er økonomisk basis for en Kattegatbro. DIS er en skattebegunstigelse, og det betyder, at skatteyderne skal betale, siger trafikudvalgsmedlem Poul Andersen (S).
Statstilskud udelukkes
Regering og folketing kan ikke gøre meget andet på kort sigt for at sikre, at der opretholdes en færgerute Århus-Kalundborg. Folketingspolitikerne hverken må eller vil give statstilskud til en færgerute.
- Statstilskud kommer ikke på tale. Midlerne skal hellere bruges til investeringer til baglandsinfrastruktur som fremskyndelse af motorvejen til Kalundborg. Jeg er tilfreds med, at der tegner sig en kommerciel løsning, siger Kristian Pihl Lorentzen.
Veje til Kalundborg og Århus
- Det er rent kommercielle forhandlinger. Hvad kan politikerne, når det kommer til stykket? De kan gøre to ting, kom det frem på TØF's møde. De kan fremrykke infrastrukturinvesteringer som motorvejen til Kalundborg og Marselistunnelen i Århus, og de kan bidrage til at skabe forudsætninger for den langsigtede færgebetjening, opsummerer direktør Michael Svane, DI Transport og formand for TØF.
Clipper Group er interesseret i en ren godsrute Århus-Kalundborg, mens en investorgruppe med bl.a. Karsten Ree undersøger en genoplivning af en almindelig færgerute Grenå-Hundested for både lastbiler og personbiler.