23948sdkhjf

De nordjyske fusionstanker

Vognmandsforeningerne bliver stadig mindre. Derfor er man begyndt at tale om en storfusion i det nord- og midtjyske. Men der er lang vej fra drøm til virkelighed, mener Poul Rudolf.
Af Poul Rudolf

Faldende medlemstal og færre indtægter har fået fornuftige folk i det nord- og midtjyske til at overveje, om deres vognmandsforeninger nu har den mest hensigtsmæssige størrelse. Overvejelserne er foreløbigt mundet ud en beslutning om at give tankerne et nærmere eftersyn. Det gør man på et møde den 8. november på DTLs regionskontor i Viborg.

Der er næppe grund til at forvente de helt store ændringer i den del af landet. Her har selvstændighedstrangen altid været større end lysten til fusion. Alligevel er der nogle, som har en drøm om at slå alle 14 lokaleforeninger i Nordjylland, Viborg, Ringkøbing og Østjylland sammen til én stor forening med cirka 1.000 medlemmer!

Det svarer til godt en tredjedel af alle DTL’s medlemmer. En sådan jysk storforening vil blive en væsentlig magtfaktor, som nok kan tage pusten fra de selvsikre københavnere.

Langt vej endnu

Nu er der langt fra den slags drømmerier til jysk virkelighed. I de jyske vognmænds optik er det ikke altid størrelsen, det kommer an på.

Et godt eksempel er den mindste af DTLs 26 medlemsforeninger, Hobro Vognmandsforening. Den lever i bedste velgående, selv om den kun har 15 aktive medlemmer. Her ser man ingen grund til, at andre skal bestemme over vognmændene fra Hobro.

Hvis der ellers skal være nogen mening med mødet i Viborg, må det formodes, at andre foreninger har en mere positiv indgang til fusionstankerne. Så vidt vides er det dog kun forholdsvis få, som er indstillet på at komme videre end til selve debatstadiet.

Lokal stolthed

Nu skader det aldrig at tage en fornuftig snak om fremtiden, men det kræver gode overtalelsesevner at rokke ved den indgroede trang til selvstændighed. Den bunder nemlig i en stolthed, som rummer meget mere end sociale sammenkomster med gule ærter og højt belagt smørrebrød.

De små og mindre foreninger kender deres værd og er med en vis grund bange for at miste identitet i en storforening. Den lokale stolthed skal man ikke bare træde på.

Små og splittede

Intet er umuligt. Heller ikke på det foreningsmæssige område. Det er før lykkedes at rokke ved de fastlåste meninger i vognmændenes organisationsverden. Nogle af de større organisationer har endda ladet sig lokke af slesk tale og billig portvin. Ellers havde de forholdsvis få vognmænd ikke været splittet op i så mange forskellige organisationer.

De midt- og nordjyske vognmænd, som går med fusionstankerne, ved også, at man ikke behøver at tage det første nej for pålydende. Nogle gange kan en tålmodig venten på den rigtige betale sig.

I en tid, der bestemt ikke er gunstig for medlemstallene i vogmandsforeningerne, er det slet ikke så dårligt at få rokket ved traditionerne - naturligvis med skyldig hensyntagen til den lokale selvstændighed.

Det bliver spændende at se, om mødet i Viborg får sat skub i de nordjyske fusionstanker.Små og splittede

Intet er umuligt. Heller ikke på det foreningsmæssige område. Det er før lykkedes at rokke ved de fastlåste meninger i vognmændenes organisationsverden. Nogle af de større organisationer har endda ladet sig lokke af slesk tale og billig portvin. Ellers havde de forholdsvis få vognmænd ikke været splittet op i så mange forskellige organisationer.

De midt- og nordjyske vognmænd, som går med fusionstankerne, ved også, at man ikke behøver at tage det første nej for pålydende. Nogle gange kan en tålmodig venten på den rigtige betale sig.

I en tid, der bestemt ikke er gunstig for medlemstallene i vogmandsforeningerne, er det slet ikke så dårligt at få rokket ved traditionerne - naturligvis med skyldig hensyntagen til den lokale selvstændighed.

Det bliver spændende at se, om mødet i Viborg får sat skub i de nordjyske fusionstanker.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.073