23948sdkhjf

Hankooks vej til "premium brand"

Det sydkoreanske dækmærke startede som en "budget-dæk". I dag har kvaliteten nået toppen.
Det koreanske dækmærke Hankook vil ikke kun spise kirsebær med de store. De vil bare være blandt de store - og dækproducenten er godt på vej til at få ønsket opfyldt.

- Vi er godt klar over, at der er et stykke vej endnu, siger Yang Hun Kim, som er salgsdirektør for Hankook i Norden.

- Selv om vi kvalitetsmæssigt er på højde med top-mærker som Michelin, Bridgestone og Continental, ligger vores pris 15-20 procent under. Det er svært at prisfastsætte dæk. Det afhænger dels af de enkelte markeder, dels af vores kendskabsgrad og image.

- Vi må indrømme, at forbrugerne kender mærket Michelin bedre end Hankook. Derfor har vi en store kampagne over for forbrugerne i Europa. Vi er for eksempel sponsor for det tyske motorløb DTM. Vi er sponsor i flere fodboldligaer og ved idrætsbegivenheder med mange tilskuere og TV-seere.

- Det er vigtigt, at forbrugerne forbinder os med kvalitet. De skal kende vores navn, siger Yang Hun Kim - og han er ikke i tvivl om, at det skal lykkes.

Vil i top 5

Målet er at komme op i top 5. Det betyder, at Hankook skal overhale mærker som Pirelli og Sumitomo - både i salg og i image.

Herhjemme er det Nordisk Dæk Import, som forhandler Hankook. Salgsdirektør Steen Kikkenborg bekræfter, at Hankook har store ambitioner.

- Vi har haft med dem at gøre siden starten af 1980'erne. Dengang blev vi forhandler af Hankook-fabrikkens sekundære dækmærke, Aurora. Det primære dækmærke - Hankook - blev importeret af Holms Vulkanisering.

NDI fik relativt hurtigt solgt flere Aurora-dæk end Holm fik solgt Hankook-dæk. Derfor skiftede Hankook-mærket importør; men det hørte stadig til kategorien budget-dæk.

Siden har Hankook forbedret kvaliteten løbende, og ifølge Steen Kikkenborg er Hankook-dækket fuldt på højde med de bedste dæk på markedet - altså et såkaldt "premium brand".

- Hankook er "premium brand" i dag. De mangler lige bare at overbevise omverden om det.

Vejen til toppen

- Det første step er at komme i spil som leverandør til bilfabrikkerne, forklarer Steen Kikkenborg.

- Man skal viser bilfabrikkerne, at man har nogle dæk, der performer godt. Så bliver man vurderet interessant og inviteret til dialog med bilfabrikkernes ingeniører og udviklere om helt specifikke krav til hvert enkelt dæk.

- Hankook har gjort dette arbejde rigtig godt. Sidste år blev deres dæk originalmonteret på Kia og Hyundai. I år har de indgået aftaler om at levere dæk til modeller fra mange flere bilmodeller fra blandt andet Audi, BMW, VW, Ford, Opel, Mitsubishi, Mazda mm.

- Med originalmonteringerne er vejen til anerkendelse hos forbrugerne langt lettere. Det har været deres strategi, og det er lykkedes langt hen ad vejen, slutter Steen Kikkenborg.

Dækkenes Top 9

1. Bridgestone

2. Michelin

3. Goodyear

4. Continental

5. Pirelli

6. Sumitomo

7. Hankook

8. Yokohama

9. Cooper
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.127