23948sdkhjf

Convoy klubben

Chaufførernes nostalgiske og sociale netværk - Convoy Klubben - er med på Vestfyn Trækker. Her kan man altid få en god historie fra de lange og støvede landeveje.
En af udstillerne på Vestfyn Trækker er Convoy klubben - en social klub for chauffører. Klubbens arbejde går ud på at skabe en social tryghedsramme om chaufførerne.

Klubben blev startet i 1979 af "Cowboyen" - også kendt som Mr. President med det borgerlige navn Remi Erik Bergen. Han havde netop været i USA og set, at lastbilchaufførerne brugte "walkier". Det skulle vi også have i Danmark.

- Så kunne vi snakke sammen mens vi kørte i stedet for at holde stille, fortæller Claus Filipsen, der er medlem af klubben som Convoy nr. 850.

- Når man først man sidder og fortæller historier, går der en time. Den tid kunne vi lige så godt bruge bag rattet. Allerede i 1980 arrangerede Convoy klubben en transportudstilling i Billingland ved Vejen. Det var den første transportmesse i Europa, mener Claus Filipsen.

- Vi havde håbet på, at det kom 5.000 mennesker. Der kom 13.000! Så det blev en dundrende succes. Året efter flyttede vi til dyrskuepladsen i Odense - og så blev det en tilbagevendende begivenhed. Hvert år i industriferiens sidste uge holdt Convoy klubben jamboree med fest og glade dage med countrymusik, lastbiler og udstyr. Her hyggede chaufførerne med historier og konkurrencer.

Hjælp i nøden

Da klubben blev startet var der rigtig mange danske chauffører, som kørte eksport.

- Vi var måske 300-400 biler, der kørte Italien. Halvt så mange kørte til Spanien. En stak kørte Holland, Belgien og Frankrig, fortæller Claus Filipsen.

- Risikoen var stor for, at en af os blev impliceret i et uheld. Mange blev slået ihjel på de europæiske veje dengang. De efterladte var ilde stedt. Chauffører havde ofte ingen livsforsikring, og så hjalp vi til, så godt vi kunne. Det var en slags social sikring.

- Det formål er gået forsvundet i dag. Vi udveksler erfaringer, når vi mødes, og snakker meget om gamle dage. Vi er blevet en nostalgisk klub, som kan være et netværk for chaufføren, når han en dag stiller bilen. Så kan han stadig komme og mødes med os andre og snakke "arbejde".

- En chauffør snakker altid arbejde. Vi er ikke så gode til at snakke om haver, frimærker og børnebørn. Det handler altid om arbejde. Og det kan man godt komme til at savne, når man ikke kører længere.

Stor jamboree

I øjeblikket er Convoy-klubben ved at gøre klar til årets store begivenhed - en jamboree i Fredericia til august.

- Overskuddet går til et godt formål, fortæller Claus Filipsen.

- Klubben skal have lidt penge, men ellers går totredjedel af overskuddet til børneafdelingen på Kolding Sygehus - og det er der en helt bestemt grund til.

- Det værste, der kan overgå en chauffør, er at komme til at skade et barn. Børn tænker ikke. De handler først, og så tænker de bagefter. Derfor er de ikke så gode til at tage vare på sig selv. De kommer lettere til skade i trafikken end voksne. Derfor vil vi gerne hjælpe.

- Det er ikke for at købe aflad for højresvingsulykkerne. Det er snarere et oprør mod systemet. Samfundet sparer og sparer så meget, så vi håber at pengene bliver brugt til noget humørfyldt på børneafdelingen. Det vil vi chauffører have det godt med, når vi ligger og slider Europas landeveje.

En god historie

På Vestfyn Trækker vil Convoy Klubben først og fremmest forsøge at få flere chauffører i tale.

- Mange ved slet ikke at vi findes. Derfor må vi reklamere for os, siger Claus Filipsen.

- Det koster 400 kroner at være medlem. Udover en lille medlemsgave får man del i vores rabatordning. Vi får rabatter på flere cafeteriaer og i firmaer, når man køber deres varer.

- Jeg kan kun opfordre alle til at komme forbi vores stand. Måske står én af drengene derovre. Så kan man måske få sig en god historie at køre hjem på, slutter Convoy medlem nr. 850 - også kaldet Fynboen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078