HH drives frem af Sverige
Det er for tidligt at diskutere finansiering, siger Hans Chr. Schmidt
- Vi har mange infrastrukturprojekter, som vi skal have løst først, lød en af Hans Chr. Schmidts udsagn, da han i januar mødtes med Sveriges nytiltrådte infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd om blandt andet en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg.
- Det værste, der kan ske med trafikale løsninger, er at begrænse sig selv.
- Tiden har lært os, at man skal være klar til at lave omstillingerne hele tiden, når vi skal have infrastrukturprojekterne igennem.
Derfor nøjes han med at erklære sig åben over for både finansieringsmodel og tidsramme.
Catharina Elmsäter-Svärd vil foranstalte en høring i Skåne til foråret om behovet for endnu en fast vej- og baneforbindelse mellem Danmark og Sverige, skriver svenske medier efter de to ministres møde.
Kort før jul vedtog Riksdagens at igangsætte en undersøgelse af HH-projektet med byggestart om 10-15 år.
De svenske politikere er bevidste om, at den svenske planproces er mere tidkrævende end den danske.
Den danske beslutnings- og planproces ved anlæg af ny infrastruktur er væsentlig kortere end den svenske", bemærker det store flertal i Stockholm.
Den nuværende kølige interesse hos den danske regering bør ikke medføre, at det svenske planlægning lægges på is", hedder det i den svenske vedtagelse.
En beslutning om en fast HH-forbindelse hænger sammen med en Ring 5 fra Helsingør via Allerød til Køge. Dele af dette projekt kunne finansieres via brugerbetaling for tunnelpassage, men det kræver dansk medfinansiering.
Billedtekstforslag:
Et flertal i den svenske Riksdag presser på for en fast forbindelse nummer to over Øresund uanset den kølige holdning i Danmark.
Catharina Elmsäter-Svärd vil foranstalte en høring i Skåne i løbet af foråret.
Hans Chr. Schmidt (V) afviser ikke en tunnel mellem Helsingør og Helsingborg.