23948sdkhjf

København får hybridbusser

Trafikselskabet Movia og Københavns Kommune starter et to-årigt forsøg for at finde ud af, hvor økonomisk hybridteknologien egentlig er.
Hybridteknologi, hvor diesel og elektricitet arbejder hånd i hånd, er en oplagt mulighed til at nedbringe den kollektive trafiks brændstofforbrug og forurening. Alligevel halter det med at få hybridbusser på gaden.

Hybridbusserne er dyrere i indkøb, men hvad sparer de i brændstof? Hvad de koster i drift og vedligeholdelse?

Det er der kun få erfaringer med. Derfor kan busoperatørerne ikke tilbyde konkurrencedygtige priser på hybridbusser, når busdriften sendes i udbud.

Københavns Kommune og Trafikselskabet Movia starter nu et forsøg med 4 hybridbusser, der skal køre rundt og samle erfaringer i to år. På den måde vil man kunne afdække de egentlige økonomiske realiteter.

Forskellig trafik

- København er en grøn by. Den grønne udvikling skal fortsætte, og forhåbentlig vil forsøget med hybridbusser føre til mange flere af slagsen fremover, siger Jesper Christensen, der er næstformand i Københavns Borgerrepræsentation.

Busserne bliver afprøvet i forskellig trafik:

* som A-bus i centrum af København,

* som forstadsbus,

* som landbus og

* som S-bus på motorvejen.

Både MAN og Volvo er med i forsøget sammen med City-Trafik og De Blaa Omnibusser. Forsøget finansieres af Københavns Kommune og af puljemidler fra Trafikstyrelsen.

Forskellig teknologi

MAN og Volvo benytter to forskellige hybridteknologier. Forsøget vil derfor også vise fordele og ulemper ved henholdsvis parallel og seriel hybridteknologi.

MANs hybridbus benytter seriel hybridteknologi, hvor hjulene drives af elmotorer, mens dieselmotoren kan lave strøm til motor og batteri, når der er behov for det.

Volvos hybridbus benytter parallel hybridteknologi, hvor både elmotorer og dieselmotor hver for sig eller sammen driver bussens hjul.

Begge busser lagrer energi ved nedbremsninger og genbruger denne, når bussen sættes i gang fra rødt lys eller fra et stoppested. Derved kan bussernes dieselmotorer slukkes ved lave hastigheder.

Ved begge teknologier standser dieselmotoren, når bussen holder stille, hvis der er opsamlet strøm nok. Derefter starter bussen lydløst på el til mellem 20-30 km/t, hvor dieselmotoren automatisk sætter i gang.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125