Lynkursus i god trafikadfærd
Hvis transportbranchen skal genskabe bare noget af sin respekt, mener formanden for Nordre Birks Vognmandsforening Ole Frederiksen, at det er nødvendigt med et lynkursus i almindelig og pæn opførsel i trafikken.
- Kursusregler skal være så simple, at de også er forståelige for dem med stort kørekort, sagde han på Nordre Birks generalforsamling onsdag den 23. marts på Skævinge kro.
- Et oplagt kursusemne vil være elefantvæddeløb, fortsatte han.
- Det er dybt go´nat, at en chauffør skal speede op for at hindre en anden lastbil i at overhale. Den slags barnlige aggressioner hører ikke hjemme i trafikken. Hvis de absolut skal genere andre trafikanter, kan jeg opfordre dem til at tage en tur i radiobilerne på Bakken. Her kan selv den mest egoistiske chauffør få afløb for vilde drengetilbøjeligheder.
Efter Ole Frederiksens opfattelse vil et andet og meget vigtigt punkt på et sådan lynkursus være den korrekte måde at kommunikere til og fra en lastbil. En ny undersøgelse viser, at trafikanterne mere end nogensinde knevler eller smser i håndholdt mobil.
- Mobilsnak er nærmest blevet en folkeforlystelse. Også blandt førerne af de tunge køretøjer. Vi oplever lastbilchauffører, som svinger til højre, mens de taler i håndholdt mobil. De har svært ved at koncentrere sig om spejlene, når der også skal skiftets gear. Alligevel bliver dette uansvarlige show udført mere end en gang om dagen.
Ikke uden grund truer politikerne nu med klip i kørekortet. De er for alvorlig begyndt at fokusere på vognmændenes og lastbilchaufførernes unoder, sagde han.
Håndværkerne værst
- Nu er det ikke alene lastbilerne, som skal opføre sig ordentligt i trafikken. Efter min mening er de værste de såkaldte håndværkerbiler - dem under 3,5 ton. Deres trafikmoral er i bund. Mange kører stort set, som det passer dem. Flere kører med overlæs, og chaufførerne er ikke uddannet til at køre godskørsel, sagde Ole Frederiksen.
- Vi har ikke kendskab til hvor mange biler under 3,5 tons, der optræder i statistikken for bøder og færdselsuheld. Mit umiddelbare indtryk er, at de fylder pænt i statistikken. De kører i hvert fald "råddent."
De små lastbiler er heller ikke underlagt samme stramme kørselsregler som de store. Føreren af en håndværkerbil behøver ikke nødvendigvis at kende til det for os andre meget håndfaste begreb køre- og hviletid. Han behøver heller ikke at installere en tachograf til at afsløre, om der køres for stærkt. Der er heller ikke noget kapitalkrav til de små lastbiler, som i teorien kan køre lovligt og uafbrudt i alle døgnet timer, hvis chaufføren altså ikke falder i søvn under vejs.
- Officielt er der ikke tal på omfanget af de små biler under 3,5 ton i den kommercielle godstransport, men det er en kendsgerning, at de lægger et stigende konkurrencepres på de større lastbiler. Med loven i hånden udgør de reelt en unfair konkurrence, sagde Ole Frederiksen.
I beretningen understregede formanden, at de mange traktorer, som kører på de offentlige veje, ikke ligefrem er vognmændenes livret. Mange er i direkte konkurrence med registrerede traktorer, der kører godskørsel for fremmed regning og udfører vintertjeneste.
- Der er intet krav om godskørselstilladelse. Traktorerne er heller ikke omfattet af køre- og hviletidsregler eller af regler for at køre i miljøzoner. Chaufføren skal kun være 16 år, selv om et traktorvogntog i dag har en størrelse, der fuldt ud er sammenligneligt med et lastbiltog.
Arbejdsdagen for disse unge drenge, som fortrinsvis er aktive med snerydning, kan nogle gange snige sig op på den forkerte side af de 20 timer i døgnet. Det harmonerer ikke ligefrem med alle de mange smukke politikerord om nødvendigheden af at gøre alt for at skabe en bedre trafiksikkerhed.
I en del tilfælde er godskørsel ligefrem overtaget af registrerede traktorer i stedet for at blive kørt med lastbil. Derfor har Nordre Birk en klar forventning om, at de kommende forhandlinger om ændringer i godskørselsloven også kommer til at omfatte krav om godskørselstilladelse for traktorer, der kører for fremmed regning, sagde Ole Frederiksen.