Hektisk møderække mandag om godsrute
Det minder om en høring, når trafikpolitikerne møder interessenterne om opretholdelse af en søværts godsrute mellem Jylland og Sjælland. Se her, hvem ministeren skal mødes med.
Der er afsat en halv time til de fleste møder, som indledes kl. 9 med Bilfærgernes Rederiforening.
Dernæst er der et samlet møde med vognmandsbranchens organisationer, dvs. direktør Michael Svane fra DI Transport, DTLs erhvervspolitiske chef Ove Holm, sektionsleder Lars Nielsen fra ITD, Dansk Erhvervs markedschef Christian Sestoft, Danske Speditørers formand Niels Chr. Nielsen samt 3F Transports forhandlingssekretær Jørgen Aarestrup Jensen.
Herefter følger Frode Laursen.
Trafikpolitikernes fjerde møde er med adm. dir. Stig Kyster-Hansen fra DB Schenker Rails danske afdeling. Mødet handler om banegods og idéen om at gøre Årslev til landets tredje centrale godsterminal.
Dernæst følger en gruppe med interesse i Grenaa-Hundested, nemlig Norddjurs og Halsnæs kommuners borgmestre og havneledere.
Det sidste møde er med Kalundborg og Århus Kommuner og herunder Kalundborgs havnedirektør Bent Rasmussen.
SF: Hellere jernbane end Grenå-Hundested
En ro/ro-forbindelse mellem Århus og Kalundborg står stærkest. Det kan illustreres ved, at trafikordfører Anne Baastrup (SF) gør opmærksom på, at vejene til Grenå og Hundested er for små.
- Hundested har yderligere det problem, at lastbiler havner i Københavns morgentrafik, siger hun.
Anne Baastrup noterer, at vognmandsorganisationers interesse i banegods og specifikt en kombiterminal i Årslev (ved krydset mellem den østjyske og Herning-motorvejen), hvilket kræver et dusin kilometer nyt banespor.
- Erik Østergaard fra DTL synes, at det er interessant at få udviklet gods på bane, og det vil jeg forfølge, siger hun.