Udenlandske chauffører mistænkeliggøres
ITD bakker op om regeringens indsats mod social dumping, men advarer mod at lægge alle udenlandske chauffører for had.
- Spørgsmålet er, hvordan vi definerer fænomenet og hvor stort problemet helt nøjagtigt er.
- Når man læser regeringens udmelding, får man nærmest indtryk af, at al kørsel med udenlandske lastbiler i Danmark er kriminel. Man får også indtryk af, at enhver aflønning under dansk overenskomstniveau er lig med social dumping.
- Det er en stærkt forsimplet opfattelse. Derfor er det nødvendigt, at vi hurtigst muligt får etableret en saglig diskussion om emnet.
Forskel i løn, ikke i levestandard
Mogens Therkelsen henviser til, at chaufførlønningerne i nabolandene ligger langt under dansk niveau.
- En tysk chauffør får en markant mindre løn end sin danske kollega, men han har råd til en stor bil, en stor lejlighed og har adgang til de samme varer i supermarkedet som en dan sk chauffør har.
- Her er der ikke tale om social dumping. Her er problemet de danske løn-, skatte- og konkurrencevilkår.
Uacceptabel udnyttelse
- Udnyttelse af udenlandske chauffører, som lever et usselt liv for en sulteløn, er selvfølgelig helt uacceptabelt og skal bekæmpes. Men vi skal lige huske på, at det altså er undtagelsen frem for reglen på de danske veje.
- Derfor skal vi ikke iværksætte initiativer, som mistænkeliggør alle udenlandske chauffører og lastbiler. Det er reelt kun nogle få, der udgør et problem, siger Mogens Therkelsen.
ITD foreslår at nedsætte en kommission på tværs af alle erhvervets interesser og organisationer. Den skal se på en modernisering af rammevilkårene for den danske landevejstransport herunder hvordan social dumping skal defineres og bekæmpes.