DTL vil have for regulering af varebiler
En kontrol af 56 varebiler viser, at et betydeligt antal biler var indblandet i ulovligheder. Nu får DTL på banen.
* at 7 ud af de 56 kontrollerede chauffører ikke var registreret i den virksomhed, der ejede bilen, og 6 af disse var på overførselsindkomst.
* at hver 8. varebil køres af chauffører, der arbejder sort - og stort set alle var på overførselsindkomst.
' at der i mange tilfælde var tale om kørsel uden førerret, stjålne trailere og klippede plader på grund af manglende syn.
Fejet af bordet
- Denne kontrol viser, at der er noget helt galt i varebilsbranchen, konkluderer DTLs chefjurist John Roy Vesterholm.
- Under drøftelserne med Trafikstyrelsen om en ændring af godskørselsloven har vi gentagne gange fremhævet ulovlighederne i branchen, men Styrelsen har fejet vores anmodning af bordet med bemærkninger om, at problemet og behovet ikke er tilstrækkeligt dokumenteret .
De små konkurrerer med de store
- Det er besynderligt, at det er branchen selv, der skal dokumentere behovet for at regulere området under 3,5 tons totalvægt, fortsætter John Roy Vesterholm.
- Den seneste kontrokl viser klart, at der er behov for at få bedre styr på området. Mange varebiler er et direkte konkurrenceelement til de tunge køretøjer.
- Det er ikke, fordi vores medlemmer går fri. Vi har mange medlemmer med mindre køretøjer. Som brancheorganisation kan vi ikke holde til, at den konkurrenceforvridende praksis er så let at udøve, som tilfældet er.
Politikerne må på banen
John Roy Vesterholm mener, at Folketingets Trafikudvalg må på banen i denne sag.
- Jeg synes, at man skulle spørge transportministeren om, hvorfor man i det lovforberedende arbejde med godskørselsloven kategorisk har afvist at se på en bedre regulering af køretøjer under 3,5 tons.