Fremgangsrig godsterminal har pladsproblemer
Enhedslistens nye trafikordfører Henning Hyllested vil gå til den kommende transportminister for at få penge til en udvidelse af kombiterminalen i Padborg.
Presset fra lastbilerne på vejnettet er så voldsomt, at dette i sig selv bruges som begrundelse for en vedvarende udbygning af især motorvejene - uden at tage hensyn til, at vejbyggeri er et bundløst kar, og uden at tage hensyn til, at klimaforandringerne gør en markant anden trans-portpolitik nødvendig.
Vigtigt med regionale terminaler
Det er derfor af stor betydning, at der opbygges regionale jernbanegodsterminaler, så ingen gods-kunder vil få mere end fx 50 km til nærmeste terminal.
Den lille godsterminal i Padborg er centralt placeret, både i forhold til det lokale erhvervsliv, og til Flensburg, men døjer med pladsproblemer.
Det er besynderligt, at fungerende transportminister Hans Chr. Schmidts nyligt nedsatte dansk-tyske transportkommission, ikke har taget Padborg-terminalens pladsproblemer alvorligt.
Nye arbejdspladser
Det er som om kommissionen kun interesserer sig for vognmændenes ve og vel. Ligeledes finder vi det kritisabelt, at den afgående VK-regering ikke har villet investere i en udvidelse af terminalen.
En udvidelse af Padborg-terminalen vil skabe nye arbejdspladser, først under anlægsarbejdet, og bagefter når de stigende godsomsætning giver arbejde til endnu flere ansatte på terminalen.
En styrkelse af de regionale jernbanegodsterminaler er - også - grøn jobskabelse, i Padborg endda for meget beskedne midler. Enhedslisten vil så snart en ny S-ledet regering er tiltrådt, bringe sagen frem for den nye transportminister, for at få penge til en udvidelse.
Med venlig hilsen
Henning Hyllested
Enhedslisten