Bornholmsk velkomst til ny kæmpekatamaran
Tirsdag eftermiddag lød knaldet fra champagneflasken - eller rent faktisk var det en flaske "Færgeøl" fra Svaneke Bryghus, da den officielle navngivning af bornholmernes nye flagskib inden for hurtigfærger i går fandt sted på kajkanten i Rønne.
Den nye færge er udstyret med turbiner, som - ifølge bestyrelsesformanden for rederiet Danske Færger, Per Gullestrup - ville kunne tømme Rønne havn for vand på 20 minutter, hvis den blev placeret rigtigt.
18.000 liter eller 72 ton vand kan passere gennem hver af de fire turbiner i sekundet. Der er fire hovedmotorer. De kan yde 13.000 hk, så der er masser af saft og kraft i den nye dame.
50 pct. mere kapacitet
Leonora Christina øger kapaciteten på ruten mellem Rønne og Ystad med 50 procent og kan medtage 1400 passagerer og 357 biler. Selv om overfartstiden mellem Rønne og Ystad bliver lidt længere end i dag, nemlig 1 time og 20 minutter, er der tale om en væsentlig opgradering fra forgængeren Willum Claussen, som fremover kun skal bruges som reservefærge.
Leonora Christina er 113 meter lang, 26 meter bred og konstrueret næsten 100 procent i aluminium. Ifølge skibets 1. maskinmester Anders Teglgaard Sørensen er det stort set kun de gule piller, der bærer de ophængte vogndæk, der er fremstillet i stål.
.
.