23948sdkhjf

Branchen sukker efter kontrol

Branchen er klar til at gøre noget selv, så chaufførerne overholder reglerne.
- Branchen og Hans Chr. Schmidt er enige om, at der skal gøres noget, og noget kan branchen selv gøre gennem øget information og egenkontrol i virksomhederne. Der er også mulighed for, at myndighederne kan påtage sig forskellige opgaver og afsætte flere ressourcer til vejkontrol, siger adm. dir. Erik Østergaard, DTL.

Før virksomhedskontrollen tilbage til Transportministeriet, lyder et af DTL's råd. Det følger justitsminister Lars Barfoed.

Videre opfordrer DTL til flere og hyppigere landevejskontrol, politiet skal udstyres med bedre kontroludstyr, og endelig bør der oprettes vejkorps efter tysk model som led i bedre myndighedskontrol.

Bedre statistik

- Omverdenen lægger ikke mærke til, om det er det ene eller det andet. Man kan bare høre om nogle meget høje overtrædelsesprocenter. Selv bagateller udløser bøder, som tæller med i statistikken, siger Erik Østergaard. Statistikken skal også bruges som grundlag for indsats mod overtrædelser.

Derfor ønsker DTL en statistik med et bedre og mere nuanceret overblik over overtrædelserne efter:

1) grovhed og type,

2) antal,

3) bevidst eller ubevidst,

4) hvem begår dem samt

5) nationalitet.

Medvirkeransvar

Transportkøber skal kunne hænges op på et medvirkens ansvar, hvilket allerede er muligt ifølge køre- og hviletidsforeningens artikel 10, stk. 4, påpeger Erik Østergaard.

Vognmandstilladelsen bør ryge, når der bevidst manipuleres med tachografen, og kørekortet skal ryge i hele EU, hvis førerretten frakendes i et EU-land, mener DTL.

Disse skærpelser skal modsvares af lempelser for bagatelagtige eller formelle betjeningsfejl, der ikke betyder konkret overtrædelse af køre-hviletider. Det er branchen og trafikordførerne såmænd enige om, og justitsministeren har lovet ændringer inden sommer.

Det hele kontrolleres

Arbejdsmiljøkonsulent Kjeld Hougaard Jensen fra 3F’s transportgruppe bekræfter, at arbejdstagere og arbejdsgivere er overvejende enige om håndtering af henholdsvis alvorlige og administrative forseelser.

- Straffens størrelse er ikke afgørende for folks adfærd – det er sandsynligheden for at blive taget, og den sandsynlighed skal være større end i dag. Vi har intet problem med medvirkeransvar, for hæleren er lige så god som tyven, men vognmandsorganisationerne er ikke enige, siger han.

- Dette vejkorps - eller hvad det måtte komme til at hedde – skal ikke kun kontrollere færdselssager. Det skal også kontrollere cabotagekørsel, kørselstilladelser og illegal arbejdskraft, siger Kjeld Hougaard Jensen.

Ikke nye regler

FDL's Christian Jensen ser frem til et transportpoliti og flere eksperter til kontrollen, så den bliver lige så effektiv som i Tyskland.

- FDL har ikke foreslået nye regler. Vi ønsker, at der bliver en effektiv og konsekvent kontrol af de eksisterende regler. Der er for mange huller i kontrollen, og vi skal bare have den gjort effektiv, siger Christian Jensen.

Direktør Michael Svane, DI Transport, glæder sig over Hans Chr. Schmidts opbakning til et vejkorps.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.407