23948sdkhjf

Vismand freder trafikken

Støj skal bekæmpes på andre måder end begrænsning af trafik, mener Eirik Schrøder Amundsen
Den dårligste måde at bekæmpe trafikstøj er at mindske trafikmængden. En halvering af trafikmængden ville reducere støjmængden med 3 decibel. Det vil være så omkostningsfyldt for samfundet, at alt andet såsom støjvolde, støjsvag asfalt og vinduesisolering er billigere.

Det fremgår af den årlige vismandsrapport om miljø, som miljøvismanden Eirik Amundsen er mester for. Han er nordmand og noterer, at "danskerne har stor glæde af stilhed", og derfor bør tab af stilhed inddrages i trafikplanlægningen.

De samlede omkostninger ved vejstøj sættes til 2,1 milliarder kroner om året. De fordeler sig med 600 millioner kroner til helbredsomkostninger og 1,5 mia. til gener ved støj over 55 dB. Prisen for støj er bl.a. seks procent flere tilfælde af forhøjet blodtryk og én procent flere åreforkalkninger i hjertet samt 120 for tidligt døde.

Gevinsten er 1,8 mia. kr. ved at reducere støjen til 58 decibel. Gevinsten er 400 millioner ved at acceptere 68 dB som maksimum. Endelig vil én decibel mindre støj give en gevinst på 300 millioner kroner.

3 dB er den halve motorvejsstøj

Til sammenligning passerer støjniveauet 70 dB med knap 15.000 biler i døgnet, mens den er omkring 73 dB ved 30.000 biler.

Støjskalaen er logaritmisk, hvor en stigning på 10 dB er en tidobling. 3 dB svarer til en halvering/fordobling. Imidlertid skal dæmpningen være 6-10 dB, før de fleste mennesker opfatter det som en halvering, hvilket ligger til grund for bl.a. Miljøstyrelsens angivelser.

- Det ville kræve en meget stor ændring i den samlede trafikmængde at sænke støjniveauet bare en smule, når den samlede trafikmænge er stor. Eksempelvis vil en reduktion på 10 procent af trafikmængden give en reduktion af trafikstøj på blot 0,5 dB, hvilket er mindre end det menneskelige øre kan opfatte, konstaterer miljøvismand Eirik Schrøder Amundsen i rapporten.

Han udelukker dog ikke, at det kan være fornuftigt at begrænse trafikken af andre årsager.

Dæk og fart

Støjsvage dæk kan være et probat middel, som kunne nedbringe støjniveauet med op til 10 decibel afhængig af dæktype. En afgiftsrabat på støjsvage dæk ligger dog ikke lige for, da der skal tages mange andre hensyn ved udformningen af dæk. EU’s standarder vil sænke støjniveauet med én decibel i 2020 ved at fjerne de mest støjende dæk, lyder vurderingen.

Et andet lydbart virkemiddel er lavere hastighed. En nedsættelse af farten med 10 km/timen kan reducere støjen med 0,9-1,5 dB alt efter trafikmængde.

Eldrevne biler – især store køretøjer som lastbiler og busser - bidrager mest til støjdæmpning.

Vismændenes tidligere afvisning af en betalingsring blødes op i den ny rapport, men der er ingen anbefaling af et sådan bompengesystem ind til København. Derimod kan betalingsringe bruges i beboelseskvarterer med en lav trafikmængde.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063