Modstand mod S-SF's vejafgift
Dansk Metal går imod S-SF's forslag om en betalingsring omkring København. Det samme gør den socialdemokratiske trafikpolitiker, Poul Andersen.
- Hovedparten har ikke noget alternativ til bilen, fordi der ikke er kollektiv trafik til industriområderne på den tid af dagen, hvor vores medlemmer møder. Det viser vores undersøgelser,
Forslaget virker ikke
Forslaget i S-SF-udspillet "Fair Løsning" om en betalingsring ("bom-penge") rundt om København undsiges også af socialdemokraten Poul Andersen.
- Jeg tror mange lønmodtagere, også i København og omegnskommuner, vil takke nej, konkluderer den trafikpolitiske veteran i sit nyhedsbrev.
- Bomme virker ikke målrettet på trængsels- og forureningsproblemer. De tilgodeser heller ikke den samfundsgavnlige mobilitet. Det gør kun rigtig "road-pricing", det vil sige betaling afhængig af trængsel og forurening.
Ned med registreringsafgiften
Indtægterne fra "road-pricing" skal bruges til at reducere registreringsafgiften, så beskatningen af private bilister samlet set holder sig neutral, fortsætter Poul Andersen.
S og SF foreslår ellers en omlægning af registreringsafgiften uden kobling til øvrige afgifter.
Poul Andersen ønsker at finde en anden finansieringskilde end en betalingsring eller bompenge.
- Det kunne være Maut for lastbiler, som ifølge Fair Løsning 2020 skal indbringe ekstra 1,5 milliarder kroner.
Venstre fryder sig
Uenigheden glæder Venstre.
- Dansk Metal har gennemskuet, at forslaget om en betalingsring vil blive en afgift på at køre på arbejde og dermed belaste deres medlemmer, udtaler Venstres gruppeformand Kristian Jensen, som opfordrer S og SF til at droppe forslaget.
- I Venstre er vi enige i, at det er skadeligt, hvis vi gør det dyrere for danskerne at komme på arbejde.