23948sdkhjf

Skibsredere vil sikre søfolk bedre

Rederier skal leve op til ny standard, hvis de vil sejle i piratfyldte farvande.
Sporene skræmmer. Skibsrederne i Danmarks Rederiforening vil ikke engang lægge ryg til en sag som Shipcraft.

Efter 10 måneder i fangenskab hos somaliske pirater har rederiet fortsat ikke fået sine seks søfolk fra fragtskibet Leopard vristet ud af piraternes klør.

Derfor vil alle rederier nu skulle leve op til en industristandard - der skal fungere som en slags justits i egne rækker.

Vicedirektør i Danmarks Rederiforening, Jan Fritz Hansen, siger, at den nye industristandard er på trapperne.

- Den indeholder kvalitetskrav til de bevæbnede vagter, rederierne bruger for at beskytte handelsskibene mod pirater.

- Og den stiller krav om, at rederierne både organisatorisk og økonomisk vil skulle dokumentere, at de kan klare en kapring, hvis uheldet skulle være ude, siger Jan Fritz Hansen.

Dermed kommer rederierne også til at forholde sig til hvilke forsikringer, de har mod kapringer og kidnapninger.

- Det skal være sådan, at de søfarende kan være trygge ved at være om bord og ved, at rederiet kan klare en vanskelig situationen, siger Jan Fritz Hansen.

Industristandarden er ifølge vicedirektøren forhandlet på plads i Danmarks Rederiforening og den mindre søsterorganisation Rederiforeningen af 2010.

De faglige organisationer, Søfartens Ledere og Maskinmestrenes Forening, mødes om kort tid med skibsrederne om tiltaget.

Det ligger også i kortene, at følger rederierne ikke standarden til punkt og prikke, kan de risikere eksklusion af branchefællesskaberne i rederiforeningerne.

Og de risikerer at blive hængt ud i en gabestok, så kaptajner, styrmænd, maskinmestre og andre af søens folk kan se, at der skal de ikke tage arbejde.

/ritzau/
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126