Topmøde om køre/hviletid
Transportministeren havde i dag onsdag den 10. februar 2011 kaldt lastbilbranchen til møde om de mange overtrædelser af køre/hviletidsreglerne. Fra ITD var budskabet klart: Regelrytteriet går ud over trafiksikkerhed og arbejdsmiljø.
- Derfor ønsker vi ikke flere regler og sindrige bødesystemer. Det er den dårligst tænkelige løsning på de aktuelle problemer omkring overtrædelser af køre/hviletiderne. Lad os i stedet begynde at tage udgangspunkt i, at det er mennesker, vi har med at gøre.
Jacob Chr. Nielsen var med ved dagens dialogmøde mellem lastbiltransportens organisationer og transportminister Hans Chr. Schmidt. Baggrunden for mødet var den seneste tids debat om overtrædelser af køre/hviletiderne.
På mødet hilste ITD-direktøren debatten velkommen, men beklagede, at den er alt for unuanceret grundlag.
- Udgangspunktet er nogle statistikker, som fortæller om et stigende antal overtrædelser. Dem kan vi ikke løbe fra, men vi er nødt til at skelne imellem grove forseelser og de mange mindre overtrædelser.
- Vi har at gøre med et regelsæt, der er så nidkært og detaljeret, at det næsten regulerer chaufførernes toiletbesøg. En simpel tastefejl kan føre til bøder - og endda til frakendelse af førerbeviset. Det medfører et enormt pres på chaufførerne. Ingen andre brancher har lignende regler. Og hvad værre er: Det fremmer ikke trafiksikkerheden eller forbedrer arbejdsmiljøet, som jo var meningen.
Hjælp til vognmænd og chauffører
Både ITD og de andre vognmandsorganisationer erkender, at antallet af overtrædelser er alt for højt, og at der er brug for en aktiv indsats fra både myndigheder og branche.
Derfor benyttede ITD mødet med ministeren til at lancere et nyt i initiativ. ITD vil udvikle et videns- og rådgivningsprogram, som skal støtte vognmændene i at minimere antallet af overtrædelser af køre/hviletiden.
- Vi råder medarbejdere og værktøjer, som kan hjælpe branchen med køre/hviletiden. Vi har tachograf-service, vi forhandler IT-systemer og vi har eksperter, som kan rådgive branchen.
- Ved at udnytte den viden, kan vi se, hvor der typisk er problemer, og hvor vognmandsfirmaerne skal sætte ind.
- En stor del af lovovertrædelserne sker, fordi reglerne er så komplicerede, at de er svære at få til at fungere i hverdagen. Her har vi mulighed for at sætte ind, siger Jacob Nielsen, som glæder sig over den opbakning han fik på mødet med ministeren og de øvrige organisationer.