23948sdkhjf

Havnearbejdere vil være faglærte

Stor interesse for ny havnearbejder-uddannelse på AMU Nordjylland.
19 erfarne havnearbejdere fra København og Aalborg går nu i lære for at blive faglærte på den ny erhvervsuddannelse som havne- og terminalarbejder.

Forhåndsinteressen har været stor op til premieren på den ny erhvervsuddannelse som havne- og terminalarbejder, som AMU Nordjylland er blevet godkendt af Undervisningsministeriet til at udbyde.

Den 1. september 2011 indleder de første 19 havnearbejdere uddannelsen, der vil sikre dem svendebrev efter en forhåbentlig veloverstået svendeprøve på AMU Nordjylland næste sommer.

Fra Aalborg og København

Holdet har deltagelse af 10 medarbejdere fra Royal Arctic Logistics, Aalborg, seks medarbejdere fra Copenhagen Malmö Port og tre fra Aalborg Stevedore Company.

Alle 19 er erfarne inden for faget og følger uddannelsen via den såkaldte meritvej, hvor de har fået forkortet uddannelsen ud fra en vurdering af deres kompetencer og arbejdsområder.

Faglærer Ronny Hilbert, AMU Nordjylland, er landsdækkende koordinator på uddannelsen, der også udbydes på EUC Nordvestsjælland.

I de seneste måneder har Ronny Hilbert været travlt beskæftiget med at vurdere merit og uddannelsesbehov hos havnearbejdere i bl.a. Aalborg, Esbjerg, København, Fredericia og Odense, og alle steder har han oplevet meget stor interesse for uddannelsen.

600 ønsker at blive faglærte– Baseret på forespørgslerne indtil nu, er det min vurdering, at godt 600 af landets 1.000 havnearbejdere ønsker at blive faglærte, siger han.

- Det viser med al tydelighed, at DI og 3F så rigtigt, da de slog til lyd for, at Transporterhvervets Uddannelser, TUR, udviklede en erhvervsuddannelse for havnearbejdere, siger Ronny Hilbert.

AMU Nordjylland har sammen med bl.a. DI og 3F deltaget i udviklingen af uddannelsen, der veksler mellem skoleophold og praktik og varer 2 ½ år i sin fulde længde.

På meritvejen er det et krav, at uddannelsen kan gennemføres på et år med max. 15 skoleuger. Og disse krav er mange havnearbejdere i stand til at efterleve.

Stadig større udfordringer

– De danske havne har mange dygtige og meget erfarne medarbejdere. Kravene til deres kompetencer øges imidlertid til stadighed, fortsætter Ronny Hilbert.

- Der er megen dyr teknologi på havnene i dag. Der skal håndteres containere med kostbart indhold, og der skal betjenes maskiner, som koster måske 5-10 mio. kr. stykket.

- Kravene til det mere holdningsmæssige – at kunne arbejde selvstændigt, at kunne samarbejde og tænke i kundeservice og miljø – er også blevet meget større. Derfor har mange behov for at lære mere om f.eks. logistik, lastsikring, sikkerhed, kvalitet og miljø, forklarer centerchef Henrik Johannesson.

AMU Nordjylland forventer at igangsætte mindst et nyt merithold i Aalborg om året. Sideløbende vil der efter behov blive etableret hold i Esbjerg på AMU Vest via en samarbejdsaftale mellem de to uddannelsesinstitutioner.

Om fire-fem år forventer AMU Nordjylland, at der også vil være basis for at igangsætte hold med nye medarbejdere, der skal gennemføre hele lærlingeuddannelsen.

– Vi ved, at der inden for få år vil ske et stort generationsskifte på flere at de store havne. Derfor er der ingen tvivl om, at havnene vil begynde at ansætte unge lærlinge, så de er sikret velkvalificerede medarbejdere, der kan tage over, når de erfarne stopper, siger Henrik Johannesson.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.406