Speditør-ansvar undersøges
Politiet skal efterforske speditørernes ansvar i køre/hviletidssager. Flere retssager om medvirkeansvar kan forebygge en egentlig stramning af loven.
Justitsministeren har netop sendt en såkaldt forespørgsel til politikredsene om dokumentation for antallet af køre/hviletidssager, der omfatter speditørerne.
Tilsagnet om en sådan forespørgsel blev afgivet under et møde i trafikudvalget efter TV-udsendelsen den 27. januar 2011 i DR1 om farlige lastbiler.
Lars Barfoed prøver at undgå en egentlig stramning af det eksisterende medvirkenansvar, der ville pålægge speditører et egentligt objektivt ansvar på linje med vognmandens.
- I dag kan transportkøbere og speditører allerede drages til ansvar og idømmes bøde eller fængselsstraf, hvis de ikke sikrer sig, at de kontraktmæssige transporttidsplaner er i overensstemmelse med EUs køre/hviletidsregler, siger Lars Barfoed.
- De kan også straffes efter straffeloven, hvis de medvirker til overtrædelser.
Han ønsker sig nu et overblik over, hvor tit det egentlig er sket. Trafikordfører Anne Baastrup (SF) glæder sig over, at Lars Barfoed trods alt går længere end de tidligere justitsministre.
- Speditører skal som et minimum omfattes af "delt bevisbyrde" eller "kædeansvar", mener hun.
Desuden kritiserer hun, at anklagemyndigheden skærer sagerne til på en sådan måde, at de udenlandske chauffører ikke får samme behandling i retsmaskineriet som de danske.