Transportminister skal redegøre for S-SFs trafikplan
Transportminister Hans Chr. Schmidt (V) hives i trafikudvalget af sine egne partifæller, fordi regeringsblokken ønsker hans vurdering af regeringsalternativets afgiftsforslag på trafikområdet i "Fair Løsning 2020".
Socialdemokratiet morer sig over V's reaktion på S-SF's plan.
- Det er da herligt, at Venstre forbereder sig på rollen som oppositionsparti, lyder det fra trafikordfører Magnus Heunicke (S) på den usædvanlige parlamentariske manøvre.
Et samråd bliver normalt indkaldt af et udvalgsmedlem fra oppositionen, hvor en minister mundtligt skal redegøre for en given aktuel sag - normalt en af regeringens egne sager. I dette tilfælde er det regeringens egne medlemmer, som indkalder ministeren til samråd om et forslag fra oppositionen.
S: Det er en farce
- Det er mildest talt en ny situation. Regeringsblokken lægger op til et farceagtigt forløb, siger Magnus Heunicke.
- På samrådet skal vores politik diskuteres, men vi har ikke selv mulighed for at forklare os, når Venstre spørger sin egen minister om vores plan.
Magnus Heunicke overvejer sammen med SF forskellige strategier ved de tre kommende samråd, men han lover ikke at udeblive.
Lastbilafgifter
VOK-partiernes trafikordførere har hvert stillet et samrådsspørgsmål.
Det første står Kim G. Christiansen (DF) for og handler om S-SF-planens forøgede lastbilafgifter for 1,5 milliard kroner.
Dette samråd afvikles onsdag 1. juni, mens de øvrige afholdes senere i juni.
Flyafgifter
Henriette Kjær (K) ønsker trafikministerens vurdering af forslaget om at genindføre flypassagerafgiften på 75 kroner.
Betalingsring
Kristian Pihl Lorentzen kaster sig over S-SFs betalingsring om hovedstaden, der skal indbringe netto 2 milliarder kroner.
V: Vognmandsbranchen tvinges i knæ
- Vi vil have belyst, hvad konsekvenserne er for den enkelte dansker og for erhvervslivet, hvis SF-S's plan bliver ført ud i livet.
- Vi frygter, at for eksempel vognmandsbranchen vil blive tvunget i knæ med ekstra kørselsafgifter på halvanden milliard kroner oven i det allerede vedtagne, siger Kristian Pihl Lorentzen.
- Man vil også skulle betale for at komme fra Amager til København, supplerer Marion Pedersen (V), der frygter, at borgere i Dragør og Tårnby bliver sorteper, fordi en del af Amagermotorvejen ligger i Københavns Kommune.