S klar til tunge afgifter på benzinslugere
Socialdemokraterne er klar med et miljøudspil, der betyder, at afgiften på benzinslugende biler bliver mere end 50 procent dyrere.
Socialdemokraternes energiordfører, Pernille Rosenkrantz-Theil, lægger med et vidtrækkende udspil op til en grundlæggende reform af det danske bilafgiftssystem.
Ikke bare de store firehjulstrækkere og mest hidsige sportsvogne, men alle bilmodeller, der ikke tilhører den såkaldte energiklasse A, skal have fordoblet registreringsafgiften. Det vil gøre dem mere end 50 procent dyrere.
Pengene skal bruges til at gøre de mest energivenlige bilmodeller i energiklasse A billigere. Det skriver Berlingske.
- Der er så mange fede miljøbiler, at resten skal udfases, siger Pernille Rosenkrantz-Theil til Berlingske.
Hun har partiledelsens tilladelse til at fremlægge et politisk oplæg forud for forhandlingerne næste år om en klimaplan, der skal reducere Danmarks CO2-udledning. Og bilisterne kan lige så godt allerede nu vænne sig til tanken om, at det bliver dyrere at køre i store og tunge biler.
I Folketinget er der nemlig bred enighed om at lægge bilafgifterne om i miljøvenlig retning, selv om ingen af de øvrige partier på forhånd vil blåstemple den socialdemokratiske model.
Venstres skatteordfører, Torsten Schack Pedersen, erklærer sig enig i "grundprincippet", men opfordrer regeringen til at melde meget hurtigt ud om sine planer, hvis bilsalget ikke skal sættes i stå af en langvarig politisk debat.
SFs skatteminister, Thor Möger Pedersen, nøjes med at bekræfte, at "regeringen forbereder et udspil til en provenuneutral afgiftsomlægning, der skal gøre det billigere at købe en energirigtig bil".
- Indtil det udspil er klar, ønsker vi ikke at kommentere konkrete forslag, så bilmarkedet ikke påvirkes unødigt, skriver han i en kommentar til Berlingske.
Bilforhandlerne tager pænt imod Pernille Rosenkrantz-Theils forslag, men vil ændre kriterierne.
- Vi synes, det er en kanongod idé at få afgifter, der i højere grad afspejler bilernes brændstoføkonomi, men det skal helst være på baggrund af objektive kriterier som bilens CO2-forbrug, og ikke kun om de ligger i A, B eller C-segmentet, siger adm. dir. Jens Brendstrup fra Dansk Automobilforhandler Forening.
/ritzau/