Revne i bro får entreprenører til at gyse
Det ligner et hasardspil med jernbanetrafikken, siger anlægsentreprenørerne om Danmarks gamle togbroer.
Sådan lyder kritikken fra Danske Anlægsentreprenører, efter Storstrømsbroen tirsdag er blevet lukket med øjeblikkelig virkning for toge i én uge, fordi broen slår revner.
- Der er planlagt en omfattende renovering af Storstrømsbroen, men det vil fortsat være en bro fra 30'erne. Det bør man ikke basere så vigtig en del af den danske togtrafik på, udtaler branchedirektør Niels Nielsen.
Af den grund er der behov for en ekstra streng uden om Storstrømsbroen, så vi undgår at blive afskåret fra kontinentet på jernbaneområdet, lyder det.
- Det er på høje tid, at der træffes beslutninger om en afløser for Storstrømsbroen og en ny Kattegatforbindelse, som kan gøre trafikken over såvel Storebælt som Lillebælt tostrenget, mener Niels Nielsen.
Banedanmark har fundet en 25 centimeter lang revne i et af brofagene på Storstrømsbroen, som straks skal udbedres. Mens reperationen står på, bliver togpassagerne kørt i busser over broen.
- Vi går aldrig på kompromis med sikkerheden på jernbanen, og når vi finder en revne, der kan udgøre en risiko i forhold til broens bæreevne over for den tunge togtrafik, så er det nødvendigt at udbedre revnen hurtigst muligt, lyder det tirsdag fra områdechef Søren Boysen fra Teknisk Drift, Banedanmark.
Men reparationerne burde give anledning til at bygge nyt i stedet, mener Danske Anlægsentreprenører, der er et branchefællesskab i Dansk Byggeri.
- Det ligner hasardspil med den kollektive trafik på bane, og da infrastrukturen er helt afgørende for aktiviteten i landet, kan et nedbrud af de broer, der blev bygget for at øge beskæftigelsen i 30'erne, vise sig som en trussel mod den aktuelle beskæftigelse, udtaler Niels Nielsen.
Han peger på, at Storstrømsbroen - sammen med den Gamle Lillebæltsbro - stadig er de eneste veje for jernbanetrafikken mellem kontinentet og Østdanmark og det øvrige Norden.
/ritzau/