Massiv opbakning til oplæg om ny havnelov
Vejen er banet for en smidig lovrevision af havneloven til efteråret. Der er politisk stemning for at følge havnelovudvalgets anbefalinger
Branchens forskellige aktører med forskellige interesser blev enige i udvalget, og den enighed respekterer ordførerne. Der bliver ikke pillet meget ved oplægget, hvis man skal tro de ledende havneordførere.
- Det er en stor styrke ved betænkningen, at den er afgivet i enighed. Jeg håber og tror, at det giver en mere smidig politisk vej, siger Jesper Petersen (SF).
Han fremhæver:
havnenes mulighed for at købe jord og være transportcentre,
at nye konstruktioner skal laves i skattepligtige selskaber og
at opbakningen omfatter Danske Havnevirksomheder, som kunne føle sig truet.
- Der bliver øgede frihedsgrader for havnene til at udvikle sig på en måde, som er i konsensus med virksomheder og andre, der kunne være kritiske over for de nye frihedsgrader. Her er man enige om, at det er til supplement og ikke til at udkonkurrere andre, siger Jesper Petersen.
Udvalget foreslår, at der skal oprettes lokale havneråd, hvor havnen og dens brugere diskuterer drift og udvikling.
Jesper Petersen ønsker præciseret, at sådanne lokale havneråd ikke kun besættes med repræsentanter fra havnen og dens virksomheder, men også for dens omgivelser. Det er naboer og miljøinteresser, der berøres af udvidelser og øget erhvervsaktivitet.
Brede havneråd
Flemming Damgaard Larsen (V), som er trafikudvalgets formand, vil se på sammensætningen af de lokale havneråd. Her skal sidde naboer, som er direkte berørt af øget trafik til/fra havnen.
Flemming Damgaard Larsen mener også, at organisationer, der har høringsstatus, ikke skal med i havneråd.
- Alle interessenter har været med i havnelovsudvalget og fundet en god løsning. Det vil betyde muligheder for udvikling af havnene, at man ikke har snærende bånd som i dag, siger Flemming Damgaard Larsen.
Ros til rederne
Socialdemokratiets rafikordfører Jens Chr. Lund (V) tager betænkningen helhjertet til sig.
Han fremhæver, at havnene kan udføre havnetjenester, hvor der ikke er en privat operatør, så serviceniveauet matcher behovet. Videre er der perspektiv i havnes investeringer "uden for hegnet" og i udlandet.
- Det er vigtigt med så mange velfungerende havne som muligt, siger Jens Chr. Lund. Han roser rederne for at være med i den enstemmige tilkendegivelse af, at der er behov for mange havne og ikke kun tre-fire storhavne.
Der følger næppe statskroner med havneloven.
- Jeg kan ikke se, hvor pengene til en havnepakke III skulle komme fra, siger Lund.